Norman-strategien – et
notat til bruk for alle
Victor Norman har nå gått av som arbeids- og
administrasjonsminister. I den forbindelse har hans virke vært omtalt. Det er
interessant at Normans grunnleggende politiske strategidokument, som i
realiteten har preget sentrale deler av norsk politikk i mer enn ti år, ikke
har vært nevnt. La oss derfor se på det.
I 1989, under regjeringen Syse, ble det oppnevnt en
styringsgruppe for å analysere effektiviseringsmulighetene knyttet til
offentlig virksomhet. Denne gruppen leverte studier av forskjellige sektorer
sommeren og høsten 1990. Styringsgruppen ønsket at det skulle utarbeides et
sammendrag av det de hadde gjort og den 15.8.1990 spurte arbeids- og
administrasjonsdepartementet en gruppe om de kunne ”beregne effektiviseringsmulighetene
i offentlig virksomhet”. Gruppen som ble spurt var professor Victor D. Norman
(leder) fra Norges Handelshøyskole, professor Finn Førsund fra Universitetet i
Oslo, forsker Erling Holmøy fra Statistisk Sentralbyrå, førsteamanuensis Ole-Jørgen
Mørkved fra Nor-Trøndelag Distriktshøyskole og professor Rune Sørensen fra
Handelshøyskolen BI.
Arbeidet ble gjennomført som et prosjekt ved Stiftelsen
for Samfunns- og Næringslivsforskning (SNF) ved Norges Handelshøyskole.
Resultatet ble utgitt som rapport derfra og som skrift i serien Norges
Offentlige Utredninger (NOU 1991: 28) den 7. april 1991. Da het den
”Effektiviseringsmuligheter i offentlig sektor”.
Gruppen gjennomgikk områdene utdanning, helsetjenester,
offentlig administrasjon, elforsyning og marked for elektrisk kraft,
samferdsel, fiskerinæringen, landbruket, trygdesystemet, utviklingshjelp.
Dessuten så de mer kortfattet på områdene forsvar, omsorg og forskning.
Et veldig viktig trekk ved gruppen sin utredning var at
den signaliserte at høyremannen Norman hadde gått inn på DNA sin plan for å
omdanne offentlig sektor. Han hadde fjernet seg fra den gamle høyretanken som
sa at det først og fremst dreide seg om privatisering rett frem og gått over
til å omdanne offentlig sektor slik at den forble et offentlig ansvar, men at
den ble omlagt slik at den fungerte som om den var privatisert.
Gruppen konkluderte studien sin med at samfunnet, gjennom
effektivisering kunne oppnå ”gevinster” på mellom 115 og 130 milliarder kroner
per år og at det kunne ”frigjøres” rundt 500 000 årsverk for ”andre
oppgaver”. Dessuten at ”effektivisering kan gi budsjettgevinster for det
offentlige tilsvarende 25-30 % av alle skatter og avgifter”. Gruppen
konkluderte også med at ”tar vi hensyn til at lavere skatter vil gi bedre
effektivitet også i privat sektor, kommer en tilleggsgevinst i størrelsesorden
40-50 milliarder”. ”Alt i alt kan det derfor være et effektiviseringspotensiale
på rundt 170 milliarder kroner”.
Gruppen kom frem til at en kunne og burde redusere
området utdanning med 93 300 årsverk, helse med 21 000 årsverk, offentlig adm.
Med 12 400 årsverk, samferdsel med 16 000 årsverk, fiske med 23 000
årsverk, jordbruk med 70 000 årsverk, trygdesektorer med 138 000 årsverk. Slik
kunne en få ”frigjort” 373 700 årsverk. Den samlete gevinsten i milliarder
1990-kroner ville da bli 11,1 (utdanning), 3,9 (helse), 4,3 (off.adm.) 4,5
(elforsyning), 5,5 (samferdsel), 3,5 (fiske), 20,1 (jordbruk) 21,4 (trygd), 4,6
(uhjelp). Og summen av ”offentlig finansgevinst”, dvs. innsparinger, ville bli
78,9 milliarder før en hadde regnet inn virkningen av arbeidsløsheten.
Gruppen skisserte tre måter å bruke disse sparte midlene
på. En kunne bruke dem til å styrke omsorg og offentlige tjenester ved å
tilføre mange stillinger og mye penger til dette området. Som vi vet nå var
dette ikke noe særlig realistisk alternativ, men en god reklame for innsparing
den gang. En kunne også ta ut alt som en styrking av ”privatøkonomien”, dvs.
trekke det fra skattene ved skattelettelser. Dessuten kunne en finne et
alternativ et sted mellom disse måtene.
Det viktigste var imidlertid at en for å ”høste
effektiviseringspotensialet” i alle tilfeller måtte gjennomføre noen viktige
tiltak. Gruppen hevdet at hovedkildene til effektiviseringen var:
For offentlig tjenesteytelse:
Utdannelse:
·
Kortere tid fra
barnehave til arbeidsliv
·
Økt elevtall pr.
lærer i grunnskolen
·
Generell
kostnadseffektivisering
Helsetjenester:
Offentlig adm:
For offentlig regulerte virksomheter:
Elforsyning:
Samferdsel:
Oveføringssektorer:
Fiske:
Jordbruk:
Trygdesystemet:
U-hjelpen:
·
Krav til
politiske reformer i mottagerlandene – over til fri markedsmodell
·
Omlegging av
handelspolitikken – ingen subsidier eller straffetoll
Ett annet sted ble det sagt
at omlegging krevde følgende tiltak:
·
”Reduksjon av
skolepliktig alder til 6 år og utvidelse av timetallet i grunnskolen til 30
timer per uke for skoletrinnene 1-4.”
·
”Avvikling av
støtteordningene til jordbruk og fiske og opphevelse av lover og reguleringer
som hindrer effektive produksjonsformer i disse næringene.”
·
”Avvikling av
særbehandling av kraftkrevende industri når det gjelder tildeling av, og priser
på, elkraft: og avvikling av de begrensninger industrien er pålagt når det
gjelder disponering av tildelt kraft.”
·
”Innføring av en
distriktspolitikk med ikke-næringsbundet støtte per arbeidsplass og
kontantoverføringer til kommunene som hovedvirkemidler.”
·
”Omlegging av
samferdselspolitikken, herunder avvikling av støtte til Hurtigruten og NSBs fjerntrafikk,
åpning for konkurranse på konsesjonsbelagte transportruter innen fly-, buss- og
ferjetrafikk, og omlegging av avgiftssystemet for biler fra avgift på kjøp og
eie til avgift på bruk av bil.”
·
”Reduksjon i
kompensasjonsgraden og skjerping av tildelingskriteriene for en del
trygdeytelser; herunder sykelønnsordningen.”
·
”Omlegging av
bistandspolitikken.”
Dessuten måtte en endre på rammevilkårene for offentlig
virksomhet ved å endre styringsmodellen slik:
Og endelig sier gruppen: ”Effektivisering forutsetter
samtidig et lønnssystem som premierer resultater og gjør det attraktivt for
dyktige personer å søke seg til offentlig tjenesteytelse.”
Hva skjedde etterpå? Først fikk vi en ny regjering
Brundtland høsten 1990. Første januar 1991 ble grensen for fullt
pensjonsgivende inntekt redusert fra 8G til 6G (1G var da = 49 100,-). Mellom
6G og 12G ble pensjonen bare regnet ut fra 1/3-del av inntekten. Alle personer
med inntekt over 6G eller ca. 280 000, fikk med det redusert
alderspensjonen sin. Dessuten ble pensjonsprosenten satt ned fra 45 % til 42 %.
Hadde du en inntekt på 5G ga dette i seg sjøl en nedgang i alderspensjonen på
rundt 6000 kroner i året.
Så kom den store skattereformen i 1991 med kraftig
reduksjon av skattesatser og innføring av toppskatt. Trygdeavgiften for
pensjonister ble fordoblet og selskapsskatten ble nedsatt fra 50,8 % til 28 %. Det
viktigste ved den nye ordningen var den såkalte delingsmodellen for
næringsdrivende og eiere som arbeider i egen bedrift. Disse kunne dele
inntekten av bedriften slik at en del var egen personlig inntekt og en del var
kapitalinntekt. Den personlige inntekten ble beskattet som vanlig inntekt, dvs.
med opp til 52,4 %. Den andre delen ble beskattet med 28 %. Dette medførte at
næringsdrivende tok ut veldig lite som personlig inntekt og gjorde størst mulig
del av bedriftens overskudd til kapitalinntekt. Dette overskuddet ble så betalt
ut som skattefritt utbytte til eierne. Det førte til en eventyrlig økning i
utbetalingene av utbytte. Mellom 1993 og 1999 utviklet denne seg fra ca. 12
milliarder til 60 milliarder kroner. Denne inntekten gikk til de som før hadde
vært de rikeste i landet og bidro til en galopperende utvikling av ulikhet i
Norge. Ellers ble den nye elloven vedtatt samme år. Elverkene kunne nå bli
aksjeselskaper. Som vi ser fulgte DNA-regjeringen opp sentrale forslag fra Normangruppen.
I 1992 og 1993 fulgte Per Kleppe fra DNA opp arbeidet til
Norman. I 1992 la han frem den såkalte sysselsettingsmeldingen (”Kleppe I”) som
argumenterte for innstramming i arbeidsløshetstrygden og ordninger for folk som
blir syke i arbeidslivet. Da kom også innstramming i alderspensjonen og momsen
ble hevet fra 20 til 22 %. I dette året nådde også offentlig sektors andel som
prosent av brutto nasjonalprodukt toppen med 52 %. 8 år seinere, i 2000, var
andelen nede i 43 %. Dette var et direkte resultat av at Norman-strategien
hadde blitt fulgt.
I 1993 kom så Overføringsutvalgets innstilling (”Kleppe
II”, NOU 1993: 11). Her får vi et helhetlig forslag til innstramminger i
velferdsordningene. Det var Normans scenario med omsorg og offentlige tjenester
som ble gravlagt. Mange av forslagene ble ikke vedtatt, mye på grunn av
høykonjunkturen fra 1994 som gjorde det vanskelig å etablere nok
kriseforståelse blant folk.
Forslagene i Kleppe II var ganske drastiske. En gikk inn
for å stramme inn sykepengeordningen med karensdager og reduserte satser. Det
ble foreslått innstramminger som særlig rammet enslige forsørgere. Den ekstra
barnetrygden ble foreslått fjernet og en ville avvikle ordningen med
utdanningsstønad for enslige forsørgere. Det ble foreslått store innskrenkinger
av barnetrygden på 2 milliarder kroner i 1994. Det kom forslag om fjerning av
småbarnstillegget og at førstebarnsatsen skulle gjelde for alle barn. LOs
medlemmer foreslo inntektsgradering av barnetrygden. Det ble foreslått
innstramminger i fødselspengeordningen ved å redusere kompensasjonsgraden fra
100 % til 70 % og redusere stønadsperioden fra 52 til 40 uker. Det ble også
foreslått å fjerne det som var igjen av statlige bostøtteordninger og noen i
utvalget ville fjerne forbrukersubsidiene og spare staten for 1 290
millioner kroner. LOs medlemmer i utvalget var villig til å fjerne denne
ordningen som skulle sikre at barnefamilier, uansett inntekt, kunne kjøpe
nødvendighetsvarer som melk.
Under behandling av skolen hadde Norman i 1990 funnet ut
at man kunne spare mye ved å sørge for hurtigere gjennomløpshastighet for
elevene. I 1994 fikk vi Reform 94 i videregående skole. Den viktigste
virkningen av den var nettopp hurtigere gjennomstrømning av elever. Men dette
var bare første trinn i Normans plan. Den andre var å gjøre det mulig for noen
elever å ta videregående på to år. Med den reformen som nå (2004) brygges, ut
fra forslag i Kvalitetsutvalgets utredning, kan dette bli gjennomført.
Fra 1995 til 1997, da regjeringen Bondevik tiltrådte, var
det ingen store nye fremstøt for nedskjæringer i offentlig sektor.
I 1997 kom Rattsøutvalgets innstilling om nytt
inntektssystem for kommuner og fylker.
I 1997 kom også reform 97 i grunnskolen. Det viktigste
ved denne var at alder for å begynne i skolen ble senket fra 7 til 6 år og det
var avvikling av valgfagene. Dette førte til at klassene ble delt mye sjeldnere
enn før og ga grunnlag for at elevtallet per lærer kunne øke. Det tok noe år
før dette slo ut, men etter 2002 er det blitt klart målbart. Dette er en av de
viktigste grunnene til nedgangen i kvalitet i norsk skole. Vedtaket av 2003 om
å fjerne klassedelingstallet som grunnlag for tildeling av ressurser til skolen
skaper nye sparemuligheter ved å gjøre det mulig å drive undervisning med enda
færre lærere i forhold til antall elever. Ny nedgang i kvalitet vil følge.
Samtidig gikk lærenes organisasjoner i 2002, i forbindelse med forhandlinger om
den såkalte skolepakke 2, med på at lærerne skulle ha en time mer undervisning.
Det medførte at det trengtes rundt 2000 færre lærere for å undervise det samme
antall elever.
I ”Mot bedre vitende” skriver Normannkomiteen følgende:
”Det er slående at mens elevtallet har gått ned fra 1970 til 1987, har
lærerinnsatsen i grunnskolen i samme tid økt betraktelig.” Og at ”Utviklingen i
forholdstallene mellom elever og lærere og skoler har sitt motstykke i sterkt
stigende kostnader i skolen. Som vist i figur 5.2 er driftsutgiftene (målt i
faste priser) pr. klasse og pr. elev bortimot fordoblet siden 1970”. Ifølge gruppen
var det ”lærernes reduserte arbeidstid” og ”innføringen av flere valgfag som
betinger oppdeling av klassene” som først og fremst var årsakene til denne
utviklingen.
Det var selvfølgelig på denne tiden at norsk skole
fremdeles var i en viss utvikling og at elevene gjorde det bra i internasjonale
undersøkelser og sammenligninger.
I 1997 kom det
dessuten betydelige innstramminger i dagpengeordningen. Dagpenger kunne
maksimum mottas i tre år.
I 2002, under regjeringen Bondevik, kom første del av
Kvalitetsutvalgets utredning som foreslo nasjonale prøver, måling og offentliggjøring
av karakterer og flere forhold ved skolene i den såkalte Kvalitetsportalen (nå
Skoleporten) og oppheving av klassedelingstallet og klassforstanderskapet. Med
dette var grunnlaget for utvikling av en kvalitativt ny type konkurranse- og
kontrollskole lagt.
I 2003 kom andre del av Kvalitetsutvalgets innstilling
som forslår en fullstendig omlegging av skolen til et billigst mulig system for
kompetanseheving av humankapital.
I 2004 kom pensjonskommisjonens innstilling for å omdanne
pensjonssystemet slik at det offentlige skal slippe billigere fra
pensjonsutgiftene og slik at private aktører skal få kunne ta seg av mer av
pensjonssparingen og slik at det blir til ulempe for de midlere og lavere
inntektene og til fordel for de rike. Samme år kom også innstillingen fra
Arbeidslivslovutvalget der sentrale forhold i tidligere arbeidervern og
arbeidsmiljølover blir omdannet til fordel for arbeidsgiver og til ulempe for
arbeidstaker.
Terje Valen, 11.03.2004.