Nedprioritering
av skolen
Det spares som besatt
i skolen som ellers i offentlig sektor. Dette har vært den rådende politikk
siden 1991 da Victor Norman, på oppdrag fra DNA-regjeringen, skrev utredningen NOU
1991: 28, Mot bedre vitende? Effektiviseringsmuligheter i offentlig
sektor. Her la han frem et omfattende program for sparing i offentlig
sektor, og utdanningssektoren ble utpekt som det området der det var mest å
spare. Sparingen skulle hovedsakelig foregå ved at man fikk flere elever per
lærer i grunnskolen og hurtigere gjennomstrømning av elever i videregående
skole og høyere utdanning. (NOU 1991:
28, sidene 47-58). Dette er blitt satt ut i livet av alle regjeringer
siden da. Hernes fra DNA var en viktig pådriver på 90-tallet, og Clemet fra
Høyre er en viktig pådriver nå.
I Innstilling fra
Folkeskolekomiteen av 1963, som var ferdig i 1965, beregnet Grunnskolerådet hva
som ville være rimelig lærertimetall per klasse per uke for å sikre god
undervisning i den nye ungdomsskolen som de da planla. De regnet med at en
skole med to klasser på hvert trinn trengte 52 lærertimer i uken per klasse, med
tre klasser på trinnet trengt de 49 t/u, med fire 47 t/u, med fem 46 t/u og større
skoler trengte 45 t/u per klasse (Innstilling, side 155).
Frem til omtrent 1990
hadde vi rundt 47 lærertimer per uke per klasse i ungdomsskolen i Bergen. Nå er
tallet nede på rundt 35. Dette betyr at færre lærere underviser et større
antall elever.
Samtidig har
bygningsmassen forfalt slik at det nylig er beregnet at det trengs svært store
summer bare for å stanse forfallet.
Det er disse harde
fakta som står opp mot alle fine ord om at det satses på utdanning. Det som
virkelig skjer er at de unge ofres på alteret til den nye økonomiske politikken
som er kalt nyliberalismen. Denne politikken krever nemlig størst mulig
overføring av statlige oppgaver til konkurrerende, private og gjerne
profittbaserte foretak. Dette er en hovedmålsetting i Europaunionen (EU) som
både DNA og Høyre vil at vi skal inn i.
Når den offentlige
skolen strupes regner politikerne kaldt og rolig med at foreldre og barn vil
falle for propagandaen om at det er bedre og billigere at private foretak
driver skolen og at en skal stå fritt til å velge skole. Dette til tross for at
alle store undersøkelser viser at det ikke blir bedre, at det blir dyrere og at
det skaper større forskjeller.
Terje Valen,
varaprepr. for RV til Komité for oppvekst i Bergen, 15.8.2005.