Marx og naturen – eit rødt og grønt perspektiv
Dei store økologiske pionerane, som var aktive på 1950-
og 60-talet, var open for fleire innfallsvinklar til de økologiske problema,
også dei marxistiske. Det galdt både Rachel Carson (USA), Barry Commoner (USA)
og René Dumont (Frankrike). Dei to siste meinte at løysing på dei økologiske
problema beint fram ikkje var mulig utan marxistiske analyser og utan
opphevinga av kapitalismen.
Under den antimarxistiske bølgja rundt framveksten av
nyliberalismen blei marxistiske synspunkt på miljøkrisa i stor grad drukna. I
det renommerte tidsskriftet The Ecologist
blei til dømes marxismen avskriven i eit par innlegg i 1991.
Dei siste 10-20 åra har vi sett ei endring av dette
biletet. Pål Steigan si bok Veiskille:
Finnes det noen vei ut av miljøkrisa frå 1990 var eit tidlig lokalt bidrag
til det. Marxistisk renessanse –
kommunistisk offensiv av Terje Valen i 1992 eit anna. Eit forvarsel om
breiare internasjonal merksemd rund spørsmålet var The Vulnerable Planet: A Short Economic History of the Environment
som John Bellamy Foster gav ut i 1994. I 1999 gav så Paul Burkett, professor i
økonomi ved Indiania State University, Terre Haute i USA, ut boka Marx and Nature - A Red and Green
Perspective. Med dette var marxismen igjen lansert internasjonalt som eit
viktig bidrag til økologien etter at han langt på veg var blitt drukna i den
antimarxistiske bølgja rundt framveksten av nyliberalismen. I 2000 kom så John
Bellamy Foster med Marx’s Ecology materialism
and nature. Eg gav ei omfattande melding av denne boka i Raude Fane kort
tid etter. Så gav Paul Burkett ut Marxism and Ecological Economics – Toward a Red and Green Political Economy
i 2005. I 2009 gav Foster saman med Brett Clark ut the ECOLOGICAL REVOLUTION - Making Peace with the Planet og i 2010
kom The Ecological Rift – Capitalism’s
War on the Earth av John Bellamy Foster, Brett Clark og Richard York. I
Norge kom Steigan med ei ny bok med tittelen Sammenbruddet i 2011.
I Frankrike har det også blitt jobba i same lei
av ein krins rundt Lucien Sève. Han
gav i 1998 ut boka Sciences et
dialeciques de la nature saman med ein rekke vitskapsfolk frå skilde
område. Her blei Marx og Engels sin naturdialetikk revitalisert gjennom ei
rekke grundige studier og arbeidet førte i 2005 til boka Émergence, complexité et dialectique som Sève gav ut og som var
koordinert av Janine Guespin-Michel, der fleire vitskapsfolk følgde opp det
tidligare arbeidet på nye felt som ikkje-linære dynamiske system og omgrepet framvekst av noe nytt til spørsmål om
det fins noe ikkje-linært i semantikken.
Det er ikkje for lite å sei at Marx gjennom desse (og
andre) skrifter er blitt solid plassert som ein tidlig og avansert økologisk
pioner og at det har skjedd ein marxistisk økologisk renessanse.
Eg finn Marxism
and Ecological Economics spesielt interessant fordi Paul Burkett i denne
boka gjennomgår dei viktigaste trekka i heile den internasjonale
økologisk-økonomiske debatten. (I tidsskriftet Rødt nr 3, 2013, har Geir Hem meldt boka under overskrifta Marxisme og økologisk økonomi.) I
introduksjonen til boka gir Brett sjølv ei samanfatning av ho. Det er derfor
nyttig å omsette denne. Eg skal no gjøre det.
I tillegg vil eg omsette siste delen av boka som
handlar om Kommunisme som berekraftig
menneskelig utvikling og Berekraftig
menneskelig utvikling, klassekamp og økologisk økonomi. Her finn vi tekstar
som gir innspel til ei beskriving av det samfunnet alle verkelig radikale har
som strategisk mål og noen viktige moment om kampen for å nå målet.
Så til omsettinga. (Først ei grovomsetting.)
Introduksjon
Denne boka har to formål: å gjøre den første
generelle vurderinga av økologisk økonomi
sett frå ein marxistisk synsstad og å vise korleis marxistisk politisk
økonomi kan gi viktige bidrag til økologisk økonomi. Ved å sikte mot desse to
måla prøver boka å legge grunnlag for ein meir reell/saklig dialog mellom
marxistar og økologiske økonomar.
I ein tidsalder med stadig verre kriser i økologiske
system og biosfæren treng vi ikkje å
forsvare kor viktig det er generelt med produktiv utveksling mellom alle skolar
av økologisk tenking. Men den spesielle motivasjonen for dette forsøket på å
slå bru over forskjellige paradigme og framgangsmåten for å klare det, har
begge blitt skapt av ei særskild forståing av økologisk økonomi som
(vitskapelig) disiplin. Ei følgje av det er at første del av denne
introduksjonen skisserer dei karakteristiske trekka som definerer økologisk
økonomi. Sidan desse karakteristiske trekka kan bli tolka som analytisk forsøk
kan dei også fungere som kriteria for å vurdere disiplinen og marxismen sitt
potensielle bidrag til han. Del to presenterer også dei verkelige
sakene/problema som denne vurderinga blir utvikla gjennom. Dei spesifikke behova
som kan bli stetta av ei slik vurdering nett no blir vidare diskutert i del to.
Utan å undervurdere dei store historisk-intellektuelle barrierane mot ein
produktiv dialog, hevdar eg at den seinare utviklinga av økologisk økonomi og
økologisk marxisme har skapt ei opning for å overvinne desse barrierane.
I.
Eit
rammeverk for å vurdere økologisk økonomi
Vurderinga i denne boka er ikkje ”generell” på ein
slik måte at ho har med alt, eller det meste, av dei sakene som økologiske
økonomar jobbar med. Vi kan heller seie at vurderinga i boka er ”generell” så
langt som ho er utvikla når det gjeld metodologiske aspirasjonar som definerer
økologisk økonomi som et felt for studiar. Ut frå uttale frå noen av dei mest
kjende syntetiske tenkarar på feltet synast desse aspirasjonane å vere tre i
talet.[i]
For det første, at økologisk økonomi dekker fleire
felt. Det han tar for seg er dei dynamiske samtidige samspela mellom økonomiske
system og naturomgjevnadane, økologiske økonomi kombinerer element frå
naturvitskapane (fysikk, biologi, kjemi, geologi) med reiskapane frå økonomisk
analyse. Han er, kort sagt, ein livsvitskap som er både naturlig og
samfunnsmessig, slik det økonomiske livet sjølv er.
For det andre har økologisk økonomi eit sterkt
innretta mot bruk av mange metodar
(metodologisk pluralisme). At økonomisk-økologiske system er så komplekse
bestemmer i seg sjølv, at vi må bruke mange metodar for å løyse dei teoretiske
og politiske problem som fins. Der må vere både breie diskusjonar og intenst
samarbeid mellom folk med forskjellige paradigme innan ’meta-paradigmet’
økologisk økonomi.
For det tredje må økologisk økonomi, ut frå alvoret i
dei miljøutfordringane som menneska står framfor, være historisk åpen slik at han er i stand til å ta imot nye visjonar og
muligheiter når det gjeld økonomisk politikk og endringar i institusjonar. I
staden for å klynge seg dogmatisk til ein einaste modell for ei berekraftig
framtid må han dra nytte av det store talet på perspektiv på tvers av mange perspektiv
for å skape ei mengd med institusjonelle endringar som trengs for å skape rom
for dei diverse økologiske verdiane som spring ut av menneske-natur system.
Det sentrale spørsmålet som denne boka stiller er om
dei metodane og omgrepa som økologisk økonomi brukar er tilstrekkelige for å
oppnå ein metodologisk pluralisme på tvers av vitskapelige disiplinar, og
historisk openheit. Meir direkte blir det hevda at marxismen sitt
klasseperspektiv, spesielt oppfatning av klasse som eit
materielt-samfunnsmessig forhold i produksjonen, kan hjelpe disiplinen til å
leve betre opp til det han håpar på. Denne påstanden blir utvikla ved å vise
korleis marxismen avdekkar og hjelper til med å løyse viktige motsetnader,
analytisk stille og spørsmål som det ikkje har funne svar på i den nåverande
økologiske økonomien. Eg vil ikkje legge til endå ein skole til den svært
oppdelte arenaen som miljøstudiar er[ii].
Eg vil heller vise at marxismen kan gi nye før-analytiske visjonar og
tankereiskap som vil gi liv til og opne opp den metaparadigmatiske formasjonen
som økologisk økonomi er, både teoretisk og politisk. Marxismen kan, for
eksempel, hjelpe økologiske økonomar til å stille spørsmål, på eit meir
grunnleggande nivå, enn det som har blitt gjort til no, ved kor passande
marknaden er når det gjeld økologi, og om dei nyklassiske verditeoriane og
økonomisk vekst.
Ei slik vurdering av økologisk økonomi og av
marxismen si positive rolle innan han kan ikkje bare finne stad på eit reint
teoretisk nivå. Vi treng og ei kritisk oppsummering av korleis økologisk
økonomi har streva med spesielle verkelige vanskar. I alle høve bør valet av
kva saker vi skal fokusere på vere bestemt av kor brukelige dei er som mål på
kor godt disiplinen er i stand til å leve opp til dei håpa han har innan sin
eigen metodologi. Aktuelle saker som global oppvarming, å behalde
våtmarker, oljens politiske økonomi,
osb., er ikkje svært nyttige for å klare dette. Det er betre å legge ei ramme
for vurderinga ut frå dei grunnleggande omgrepa som avspeglar meir direkte den
metodologiske pluralismen og dei konfliktane som heng saman med det innan
disiplinen. Desse omgrepa vil, viss dei blir skikkelig valde ut, bli brukt i
analysen av dei fleste om ikkje alle dei viktige aktuelle sakene, same kor
medviten og sjølvkritiske økologiske økonomar er om dei grunnleggande
oppfatningane sine når dei gjør si teoretiske og empiriske forsking.
Derfor bruker eg fire grunnleggande saker eller
omgrep når eg vurderer økologisk økonomi. Det er (i) forholdet mellom natur og økonomisk verdi; (ii) omgrepet naturkapital; (iii) spørsmålet om
termodynamikkens andre lov eller entropiloven kan brukas på økonomiske system;
(iv) tanken om berekraftig utvikling.
Før eg lagar eit oversyn over korleis boka tar opp desse områda må eg seie litt
meir om behovet for og timinga av denne studien. Når eg skisserer bakgrunnen er
det naudsynt å sjå på visse tendensar når det gjeld utviklinga av økologisk
økonomi som bare blir fullt ut dokumentert seinare i boka.
II Trongen
til dialog og kvifor no?
Då eg begynte på forskinga som leia til denne boka
blei eg snart klar over tre teikn som viste at vi treng meir og betre
utveksling mellom marxistar og økologiske økonomar. For det første viste ei
grundig gjennomgang, frå 1989 av, av
tidsskriftet Ecological Economics,
som er flaggskipet til disiplinen, at marxistar var mest heilt fråverande i
han. I røynda hadde tidsskriftet bare hatt to artiklar som hadde eit marxistisk
perpektiv[iii],
og då svært fjernt. Bortsett frå desse artiklane hadde tidsskriftet bare noen
få andre artiklar som viste til Marx og Engels og marxismen, men desse var mest
alltid i form av polemisk ugrunna avvisning som uttrykte blank avvisning av den
aktuelle og mulige nytten av marxistisk tenking når det gjeld
økonomisk-økologisk analyse. Det same gjeld noen få referansar til marxismen
frå økologiske økonomar i andre tidsskrift og bøker[iv].
For det andre viser ei litt mindre grundig
undersøking av engelskspråklige tidsskrift som omhandlar politisk økonomi, der
marxistar heile tida har eit framtredande nærvere, eit mest like stort tomrom
når det gjeld kor opptatt marxistane er med økologisk økonomi som ein
metaparadigmatisk disiplin. Dette gjeld særlig Review of Radical Political Economics, Capital & Class, Science and
Society, Studies in Political Economy og det viktigaste økososialistiske tidsskriftet
Capitalism, Nature, Socialism.
[Metaparadigmatisk
blir her, slik eg forstår det, brukt parallelt med slik Aristoteles har
definert metafysisk i tydinga det
vi veit om dei første prinsipp og
årsaker og slik Kuhn har definert paradigme.
Burkett har halde på meta som
eigentlig er gresk for etter. Hos
Aristoteles er det den delen av skriftene hans som kjem etter fysika, der han omhandlar vitskapen om
det verkelige som vi sansar. Han kallar denne delen av skriftene sine for Meta ta fysika. Og det står altså for
det som kjem etter og forklarar den empiriske kunnskapen. Paradigme blei popularisert av Kuhn i boka hans om vitskapelige
revolusjonar {T.S. Kuhn, The Structure of
Scientific Revolutions, 1962 og 1970} og det skulle då tyde noe
slikt som forståingsformer som ein gruppe
vitskapsfolk har slutta seg til og som styrer forskinga deira. Så då skulle
metaparadigmatisk tyde noe slikt som det vi veit om grunnleggande
forståingsformer som ei gruppe vitskapsfolk har slutta seg til og som styrer
forsking deira. Sjå også Vår tids
filosofi, 1982 og 1987, svensk utgåve, side 559.]
I røynda avgrensar ei nylig marxistisk oversikt over
nyklassiske og ymse syn på ’forhold mellom økonomi og miljø’ seg til ein
diskusjon om nyklassiske, institusjonelle og marxistiske tilnærmingsmåtar, mens
økologisk økonomi bare meir nemnd kort og vagt der dei gir ei ’rubrikk’ for det
institusjonelle perspektivet[v].
Nett som når det gjeld uttalar frå
økologiske økonomar om marxismen, har ofte dei relativt få uttalane om
økologisk økonomi frå marxistar, vore polemisk og til og med i ein slik grad at
dei har avskrive økologiske økonomar som brotne
kar i innan vitskapen[vi].
For det tredje fann eg, til tross for det synlige
skiljet og den fiendtlige motsetnaden mellom marxistar og økologiske økonomar,
noen slåande ymt om at ein meir produktiv dialog både er mulig og ganske
fruktbar. Eit slikt var Elmar Altvater si påvisning at den marxistiske
utbyttings- og akkumulasjonsanalysen[vii]
kan nyttast på termodynamiske og entropiske problem. Eit anna var John O’Neill
si forteljing om korleis noen viktige tema innan noverande økologisk økonomi –
særlig om korleis økonomisk berekraft er avhengig av fysiske omgjevnader og
grensene for rein pengerekning – var varsla den klassiske ’sosialistiske
reknedebatten’ mellom Friedrich Hayek og Otto Neurath[viii].
Endelig har vi det enkle faktum at både miljøvernarar (spesielt aktivistar) og
marxismen fortsett å ta ein felles (venstre) posisjon i det politiske spekteret
til tross for strevet til ’mainstream’ teoretikarar for ’grøn kapitalisme’.
Dette er nett vist gjennom Eric Neurath si statistiske påvising av at politiske
parti og personar frå venstresida er tydelig meir tilbøyelig til å ta
standpunkt for miljøet enn dei på høgresida[ix].
Dette er påvist gjennom statistisk analyse frå eit stor tal med framskridne og
økonomisk underutvikla land. Neumayer drar den slutninga at ’det er mest
sannsynling at økologisk økonomi blir støtta av parti og individ frå
venstresida.[x]
Viss denne konklusjonen er korrekt styrker han trongen for mindre
motseiingsfylt dialog mellom marxistar og økologiske økonomar.
Vidare undersøking viste mangelen på verknadsfullt
samsnakk mellom marxistar og økologiske økonomar både har lange og korte
kulturelle røter. Historisk sett at marxistar heilt sidan Malthus vore
mistenksame ovafor kvar teori som set naturgrenser på menneskelig produksjon og
utvikling. Grunnen ligg i dagen. Slike teoriar har ei hang til å innehalde
konservative fordomar mot alt strev for å betre menneske sine livstilhøve ved å
omforme klasseforhold og andre forhold på ein grunnleggande måte, eller bare å
omfordele rikdom og innkomstar. Men marxistar har ofte overreagert mot
konservative argument om naturens grenser, slik Ted Benton har vist på ein
overbevisande måte[xi].
Det er til og med slik at marxistar ofte har mist kontakt med den
økologivenlige dimensjonen som er sentral i marxismen[xii],
ved fullstendig å avvise kor viktig naturlige vilkår og grenser er. Desse
marxistane sin overreaksjon kan ikkje unnskylde den tendensen dei
økologiske økonomane har til å
undervurdere rolla til samfunnsøkonomiske klasseforhold når det gjeld skaping
av økologiske problem, til fordel for meir eller mindre friflytande ideologiske
og tekniske faktorar. Å slå bru over denne avgrunnen mellom argument som bare
legg vekt på naturlige grenser og reaktive marxistiske tilbakesteg frå
materialismen er og ein viktig grunn til at eg skriv denne boka.
Ut frå eit breiare perspektiv treng vi ein
demonstrasjon på at den marxistiske klasseanalysen kan hjelpe til med å svare
på mange av dei spørsmåla som økologiske økonomar tar opp samstundes som den
faktabaserte dagsetelen til økologiske økonomar kan tilføre marxismen sin
materialisme noe. Dette er ein måte å sette ord på kva slags prosjekt denne
boka prøver å sette i gang. At dette ikkje er sett i gang på ein verknadsfull
måte fram til no er delvis grunna i den korte tida som både økologisk
sosialisme og disiplinen økologisk økonomi har utvikla seg.
Sidan siste delen av 1980-talet har utviklinga av
økososialismen, i alle fall når det dreier seg om økonomiske spørsmål, vore
dominert av James O’Connor’s rammeverk med ’to motsetnader”[xiii].
Dette rammeverket podar kapitalismen sin tendens til å undergrave sine eigne
naturlige og samfunnsmessige vilkår, slik det blei framstilt teoretisk av Karl
Polyani[xiv],
på tendensen til overproduksjon av varer i forhold til marknaden (på grunn av
at meirverdien veks fortare enn lønnene), slik Marx framstilte det teoretisk.
Gjennom spreiinga av dette synet i Capitalism,
Nature, Socialism og andre publikasjonar har O’Connors analyse blitt
referansepunktet for mest alle økososialistiske debattar om politisk økonomi og
miljøkrise. Men same kva pedagogiske fordelar han hadde, så kan vi argumentere
for at teorien om to motsetnader har trengt vekke all alvorlig marxistisk
engasjement i økologisk økonomi – ikkje minst fordi denne modellen sjølv ikkje
inneheld eit slikt engasjement[xv].
Den grunnleggande ideen som ligg under O’Connor’s
modell med to motsetnader er at marxismen ikkje skikkelig gjør reie for
produksjonens naturlige og samfunnsmessige vilkår (dette er bare påstått, ikkje
vist). Produksjonsvilkår er følgjelig poda på den marxistiske modellen for
akkumulasjon og kriser. For å bli meir nøyaktig, så seier denne modellen at ein
kvar forverring i kvaliteten på produksjonsvilkåra aukar føretakets kostnader
både direkte og gjennom strevet til miljørørsler til å tvinge føretaka til å
hjelpe å finansiere regjeringsprogram som helt oppe og/eller reparerer desse
vilkåra. Denne funksjonalistiske podingsmåten for tilnærming til ein raud-grøn
politisk økonomi hjelp til med å forklare kvifor O’Connor’s hovudverk siterer
økologiske økonomar, som Nicholas Georgescu-Roegen og Juan Martinez-Alier, mest
for å gå god for deira kritikk av klassisk marxisme, og ikkje for å gå inn i
dei konkrete analysane der[xvi].
Det ser verkelig ut som den vanlige visdommen blant økososialistar ser no ut
til å vere at klassisk marxisme, slik han er representert av Marx og Engels er
alvorlig feil når det gjeld økologi dersom han ikkje er forbetra og sjølv for
det meste erstatta av ’polyanisk’ analyse av produksjonsvilkåra saman med visse
element av grøn teori. Den franske økososialisten Alain Lipietz seier, ut frå
dette, at ’den generelle strukturen, det intellektuelle stillaset i det
marxistiske paradigmet, samen med dei viktigaste løysingane som det antyder, må
forkastas[xvii].
I den grad økososialistane har følgt dette rådet og fjerna seg frå marxismen,
har vona om ei djup omgang med økologisk økonomi blitt svært redusert.
Frå den økologiske økonomien si side har ein kvar
mulig samtale blitt mykje hindra av den ovanfor nemnde tendensen til utelukke
marxismen frå sin disiplin, mest som ei trussetning. Martinez-Allier’s bok om økologisk økonomi, som har hatt stor
innverknad, har vore ei sterk makt bak denne tendensen til utlukking. Han
påstår at marxistane frå Marx og Engels av har tatt avstand frå disiplinen ved
å nekte å analysere produktivkreftene frå eit synspunkt som er økologisk, og særlig som tar omsyn til
energibruk[xviii].
Martinez-Allier’s kritikk av marxismen
har blitt standard vare blant økologiske økonomar og sjølv blant økososialistar
– i begge tilfelle hindrar det seriøs samtale med marxismen[xix].
Denne a priori
utelating av marxismen frå økologisk økonomi har virka saman med den
pluralismen som elles blir praktisert av disiplinen gjennom å skape endå ei
hindring mot samtale, nemlig infiltrasjonen av nyklassiske visjonar og omgrep i
økologisk økonomi. Økologiske økonomar har skarpt kritisert nyklassisk teori
for at han undervurderer naturlige grenser for vekst, men det grunnleggande
nyklassiske rammeverket med tilbod og etterspurnad, underbygd av teorien om
marginal nytte og marginal produktivitet, er framleis godtatt (med
kvalifikasjonar) av mange, om ikkje alle medlemmer av disiplinen. Og sjølv dei
som forkastar den nyklassiske marknadsmodellen har ikkje underkasta det ein
kritikk innanfrå som er rotfesta i dei organiske banda mellom generalisert
marknadsverdi og produksjonsforhold. Utelatinga av marxismen frå økologisk
økonomi (som marxistane til dels har bidrege til sjølv) har utan tvil også
svekka antimarknads tendensen innan disiplinen samanlikna med promarknads
tendensen, noe som igjen har sett den nyklassiske teorien betre i stand til å
få sterkare fotfeste i disiplinen enn det som elles hadde vore tilfelle.
Så langt som økologisk økonomi har komme under
innflytelse av den nyklassiske utvatna tilknyting til ein abstrakt
marknadsmodell har disiplinens forplikting ovafor ein historisk sett open tilnærming
til politikk og institusjonell endring blitt undergrave. Ein form som dette har
tatt er tilvisninga av antimarknads posisjonar til området for økologisk etikk
og politikk, mens den økonomiske arena i seg sjølv i hovudsak blei reservert for
teknokratiske analyser som tar marknadsrammeverket og pengeverdien som
naturlige element i røynda som økologisk visjon og politikk må tilpasse seg
til, sjølv om det er kritisk og uvillig. Resultatet er at nyklassiske
oppfatningar av marknad, pengar, verdi, kapital og vekst i stadig større grad
har tent som utgangspunkt for analysar sjølv for teoretikarar som er mot
marknadstenkinga og mot den nyklassiske tenkinga. Slik har desse oppfatningane
hatt ein tendens til å leie disiplinens forskingsplan i visse ’trygge’ retningar.
Denne prosessen har blitt forsterka av den nyklassiske teorien sin evne til å
tilpasse seg økologiske omsyn på relativt grunne måtar som likevel synes å gi
løfterike område for forsking der medlemmer av disiplinen i alle fall kan
’gjøre ein forskjell’[xx].
Alt dette har undergrave den økologiske økonomien sin evne til å tendens til å
dra nytte av dei meir radikale innsiktene som marxismen kan bidra med.
Men den same utviklinga har gjort at spaninga mellom
nyklassisismen og vona til den økologiske økonomien om ein verkelig openheit
når det gjeld forholdet mellom forskjellige disiplinar, historia og ei
pluralistisk tilnærming har vorte stadig tydeligare.[xxi]
Dei har også sett lys på dei økologiske manglane ved den nyklassiske teorien
sjølv som med den reduksjonen vi finn
der av all effektivitet og velferd til dei eindimensjonale formane pengar og
’nytte’, presenterer ein utrulig fattigslig visjon om menneskelig utvikling og
menneska si utvikling saman med naturen si. Og ettersom det har blitt tydligare
at mange miljøkriser er eit krise i systemet, og ettersom vi oppdagar
klasseinnhaldet i mange økologiske konfliktar, har det blitt meir openbart kor
haltande ein teoretisk visjon, som er grunnlagt på materielt og samfunnsmessig
ugrunna nyttemaksimerande individ, er. Stadig fleire økologiske økonomar
forkastar rett ut den nyklassiske visjonen saman med hegemoniet til marknaden
og pengeverdisetting til fordel for ein uttalt felles oppfatning av produksjon,
ressursfordeling og menneskelig utvikling. Å vise korleis det er mulig at den
materialistiske klasse analysen kan bidra til det veksande opprøret innan
økologisk økonomi er eit av dei fremste måla med denne boka.
Ein annan kortsiktig faktor som har hjelp til med å
bestemme kor tid denne bok kom er den siste utviklinga når det gjeld forsking
på det økologiske innhaldet i den klassiske marxismen. Denne forskinga har
gjort det klart at Marx og Engels sitt engasjement med naturvitskap var meir
inngåande og uttømmande enn nokon kunne ha tenkt seg tidligare[xxii].
Naturvitskap, medrekna det som i dag er kjend som økologisk analyse spelte ein
vesentlig rolle i utviklinga av Marx og Engels materialistiske tilnærming til
historia generelt sett og spesialt kapitalismen[xxiii].
Og dei fordomane mot Marx og Engels som har hatt størst verknad blant
økologiske tenkjarar har blitt heilt avkrefta[xxiv],
slik som at dei ikkje tok omsyn til naturgrenser, at det fremma menneskelig
dominering over naturen, sto for antiøkologisk industriutvikling og ikkje tok
nok omsyn til korleis kapitalismen måtte bygge på materiale og energi. Når
lufta har blitt reinsa for desse enkle og lette unnskyldingane for å ikkje
engasjere seg er det no tid for å få i gang ei verkelig samtale mellom
marxismen og økologisk økonomi.
Ei oversikt
Denne boka si oppdeling i emne følgjer dei fire
sakene som er nemnd tidligare: verdi, naturkapital, entropi og berekraftig
utvikling. Alle kapitla prøver å vise korleis marxismen kan bidra til å nå vona
til den økologiske økonomien om å ha pluralismen i metodar, å gå over fleire vitskapelige disiplinar og være historisk open.
Det to første kapitla tar opp spørsmålet om naturen
og økonomisk verdi. Kapittel 1 brukar Marx sin kritikk av fysiokratane for å
tolke forskjellige syn på naturens verdi innan økologisk økonomi. Fysiokratane
er relevante så langt som deira oppfatning av verdi er ein kompleks hybrid av
syna til forskjellige tankeretningar innan noverande økologisk økonomi. Marx
sin kritikk hjelper oss til å avdekke at dei økologiske økonomane har det til
felles at dei ikkje er i stand til å kritisere marknadens verdisetting på grunn
av at dei ikkje klarar å forbinde naturens pengeverdi med dei underliggande
produksjonsforholda. Ein materialistisk klasseanalyse hjelper oss til å lette
løysinga på dette problemet ved at han skiljer mellom verdi og bruksverdi og
gjennom den klare demonstrasjonen av at generalisert marknadsverdisetting er
grunna på at arbeidsprosessen blir ei vare basert på at produsentane er skilde
frå dei nødvendige produksjonsvilkåra, i første hand jorda. Kapitel 2 diskuterer
korleis normer som er positive i høve til økologien kan bli brakt inn i ein
økologisk verdianalyse som er ramma inn av kapitalismen sine særeigne
klasseforhold. Den reiskapen som blir brukt for å ta opp dette spørsmålet er
kvalitativ oversikt over studiar av tilfeldig verdisetting (TV). I desse studia
blir folk spurt om å sette ein prislapp på forskjellige delar av miljøet eller
på visse handlingar for å halde det oppe eller forbetre det. Det første
kapitlet antydar at TV studiar, medrekna dei røtene dei har i nyklassisk
nytteteori, er ein form for varefetisjisme slik Marx skriv om det . Samstundes
blir det vist at ein marxistisk analyse av den kapitalistiske framandgjøringa
og arbeidarane sin motstand mot han kan
hjelpe til å forklare motstanden mot å sette pengeverdi på naturen slik det
ofte kjem fram gjennom folks individuelle og gruppesvar på TV undersøkinga.
Slik hjelper marxismen til med å styrke antimarknads tendensen som er vanlig
innan økologisk økonomi, og bidrar ved det til disiplinens metodologiske
pluralisme og at han er open for større ulikskapar av (ikkje-marknads)
institusjonar og politikk, medrekna bruk av deliberativt demokrati og
bestemming basert på fleire kriteria slik det er antyda av politisk-filosofiske
kritikarar av TV analysar.
Dei neste to kapitla tar opp den livlige debatten
mellom økologiske økonomar om omgrepet naturkapital. Denne usemja blir tolka ut
frå eit standpunkt der spenninga mellom metodologisk pluralisme og nyklassisk
”imperialisme” innan disiplinen, står sentralt. Kapittel tre sporar
naturkapital til sitt opphav i den nyklassiske litteraturen om berekraftig
vekst og viser at dei analytiske veikskapane i omgrepet – spesiellt den reint
instrumentelle handsaminga av naturressursar og den manglande evna til å
spesifisere produksjonen ut frå forhold i samfunnet – blir ført over til forsøk
på å skape teori om berekraft som oppretthalding av lager av naturkapital, av
økonomar som ikkje er nyklassikarar. Dette hjelper til å forklare kvifor
naturkapital har møtt kraftig motstand av mange økologiske økonomar til tross
for at mektige medlemmer av disiplinen har forsøkt å gjøre den til eit omgrep
som definerar økologisk økonomi. Som kapittel fire viser har denne motstanden
stilt spørsmål ved dei grunnleggande byggeblokkane i naturkapitalteorien,
nemlig reduksjonen av natur til et oppsamla mengd av produktive aktiva, å sette
pengeverdi på naturressursar og ein definisjon av berekraftig utvikling på ein
måte som ikkje tar omsyn til samfunnsforholda, men definerer slik utvikling bare
som generell verdivekst. Marxismen, med sin kritiske analyse av korleis dei
samfunnsmessige produksjonsforholda underbygger naturens kapitalisering i teori
og praksis kan styrke motstanden mot naturkapitalen og ved det førebygge den
antipluralismen som den fører til når den installerer seg som en ny ortodoksi
innan økologisk økonomi.
Ei anna viktig usemje innan økologisk økonomi dreier
seg om kor økonomisk viktig termodynamikkens andre lov er, også kjent som
entropiloven. Kapittel 5 begynner med eit samandrag av den entropiske økonomien
til Nicholas Georgescu-Roegen og Herman Daley og følgjer deretter den
påfølgande debatten langs fire skilde underavdelingar er spor som dreier seg
om: (i) den evna som menneskelig produksjon har til å ”feste” materie-energi i
brukbare former; (ii) om at det ikkje er mulig å definere ”nytten” til
materie-energi på sida av menneskelig formål; (iii) muligheita for fullstendig,
eller praktisk talt fullstendig, omattbruk av materielle ressursar; (iv) i kva
grad marknadsprisar avspeglar eller kan bli laga slik at dei avspeglar mangel
på lågentropi materie-energi. Det blir vist at utviklinga av alle fire spora
har blitt hindra av fråveret at klasseperspektivet på produksjonen og
naturvilkåra hans. Det er for eksempel slik at nytten av lågentropi
materie-energi avheng, ut frå sjølve definisjonen sin, av dei prioritetane som
produksjonen tener. Ut frå eit marxistiske synspunkt er marknadens verdisetting
av entropi avgrensa av den klasseutbyttande og framandgjørande karakteren til
produksjonen, og dette blir paradoksalt nok avspegla i systemet sin evne til å reprodusere
seg sjølv (med periodiske avbrot på grunn av kriser i tilførselen av materiale)
til tross for den akselererande entropiske forverringa av vilkåra for
menneskelig utvikling. Det marxistiske perspektivet på forbindinga
økonomi-entropi set ein dialektisk skilnad mellom berekraftig utvikling og
berekraftig kapitalisme. Denne skilnaden gir økologisk økonomi eit nytt
perspektiv på trongen for ei klar kommunalisering av produksjonen og
naturvilkåra hans.
Vidare demonstrerer kapitel seks marxismens evne til
å ta opp spørsmål om energi og entropi ved å sjå opp att på Marx og Engels sin
reaksjon på Sergei Podolinsky sitt forsøk på å grunne sosialistisk teori i
termodynamikkens første lov. Mens mange økologiske økonomar har godtatt
Martinez-Alier sin påstand om at Marx og Engels ignorerte eller avfeide
Podolinsky sitt arbeid, og dermed sette marxismen inn på ein kurs som oversåg
energi og andre økologiske saker, så har nyare forsking av John Bellamy Foster
og denne forfattaren kutta grundig vekk grunnlaget under denne påstanden[xxv].
Denne forskinga er mellom anna basert på den første komplette oversettinga til
engelsk av Podolinskys arbeid i den forma som Engels las det, og på utdrag og
notat til ein kladd som Podolinsky sende han og som nylig er oppdaga[xxvi].
Prova syner no at Marx og Engels tok Podolinsky alvorlig nok til å gi det ein
systematisk kritikk. For å vere meir
nøyaktig så forkasta Engels dei energireduksjonistiske elementa i Podolinsky
sin analyse, peikte ut at det var naudsynt å ta meir omsyn til at dei ikkje
fornybare energikjeldene blei oppbrukt i menneskelig produksjon, og sette lys
på at Podolinsky ikkje bakte inn problem som hadde med miljø og klasseforhold å
gjøre. I tillegg er Engels mykje meir oppmerksam på entropiske hindringar for
menneskelig produksjon under både kapitalismen og sosialismen, enn Podolinsky
som reduserte produksjon til ’oppsamling av energi på jorda’.
Kapittel 6 fortsett med å forklare at Marx sin
analyse av kapitalismen, særlig i Kapitalen,
allereie svarar på spørsmåla som er stilt (eller som ein tenkjer er stilt)
gjennom Podolinsky sitt arbeid. For det første blir det vist at Marx har ei
tilnærming til kapitalistisk utbytting som tar omsyn til stoffveksling og
energi og som tar omsyn til både bevaring av energi og tap av stoff og energi.
Med andre ord er den logiske samanhengen mellom denne utbyttinga og den første
og andre termodynamiske lova allereie stadfesta av Marx. For det andre blir det
vist at omsyn til termodynamikk og stoffomsetting er heilt sentrale når det
gjeld Marx sin analyse av maskineri og storindustri – så sentrale at Marx var i
stand til å komme med ein klassebasert forklaring på korleis og kvifor
menneskelig produksjon definitivt ’braut med dei grensene som blei sett for å
leve av solenergi og begynte å tære på geologisk kapital’[xxvii].
For det tredje blir det vist at Engels sin kritikk følgde ånda og bokstaven i
Marx sin systemopne analyse av kapitalistisk produksjon og utbytting med omsyn
på stoffomsettinga mellom menneska og resten av naturen.
Dei fire siste kapitla i boka ser opp att på ideen om
berekraftig utvikling ved å bruke den marxistiske skilnaden mellom dei
miljøkrisene som kjem av kapitaloppsamlinga (for eksempel kriser når det gjeld
tilgang på materiale) opp mot krisene når det gjeldt naturvilkåra for
menneskelig utvikling. Kapittel 7 brukar dette skiljet for å utvikle ein
kritikk av James Boyce sin kraftulikskapsmodell[xxviii].
Boyce sin modell utvidar grunnleggande sett Kuznetskurva (EKC), eller omvendt
forhold mellom realinntekt per hovud og forureining, ved å argumentere for at
auka ulikskap er knytt til forverra miljøforhold for alle trinn av realinntekt
per hovud. Lyle Scruggs har argumentert
for at forbindinga mellom ulikskap og forverra miljøforhold er mykje meir
innvikla og uklar enn Boyce foreslår[xxix].
Men frå eit marxistisk perspektiv kan vanskane når det gjeld forståing og
empiri ved EKC, kraftulikskapsmodellen og Scrugg sin kritikk bli spora til at
dei begge misslukkast i å grunnfeste ulikskap i makt og miljøforhold i
produksjonsforholda i økonomien. Det er verkelig slik at alle tre analysane
ukritisk adopterer den nyklassiske tanken at forureining bare er ein ytre
verknad av marknadsverksemda.
Kapittel 8 går inn i diskusjonen mellom økologiske
økonomar når det gjeld bruken av Sraffatradisjonen sine modellar på økologiske
kriser og konfliktar. Eg hevdar at den
marxistiske fokus på produksjonsforhold og det medfølgjande skiljet
mellom krisar i kapitalakkumulasjonen og krisar når det gjeld den menneskelig
utviklinga, kastar lys på dei økologiske manglane i Sraffatradisjonen sine
analyser. Det blir argumentert på to plan: ein kritisk gjennomgang av dei
metodespørsmåla som Sraffatradisjonen sin teori om reproduksjonsprisar reiser
og så en detaljert kritikk av dei innverknadsrike øko-sraffianske analysane til Charles
Perrings og Martin O’Connor[xxx].
Kapittel 9 viser først at sjølv noen marxistiske
analysar ikkje skiljar skikkelig mellom dei miljøvilkåra som kapitalen treng og
dei som trengs for å få ei berekraftig menneskelig utvikling. Så forklarar
kapitlet korleis ei meir heilskapelig marxistisk tilnærming kan skilje dei to
typane miljøkrisar på ein måte som bring inn økologiske verdiar, men utan å
stole på ytre verdibedømmingar. Dette innfattar Marx sitt syn på korleis
utviklinga ville gå med omsyn til dei hindringane og muligheitene når det galdt
menneskelig utvikling som blir skapt av kapitalismen sin kløft mellom
produsentane og naturvilkåra[xxxi].
Denne kløfta kan bare overvinnast gjennom revolusjonær kamp av arbeidarane og
deira samfunn for å opprette eit kommunalt system for brukarrett og ansvar
ovafor produksjonsvilkåra – eit system som omdannar desse vilkåra til vilkår
for fri menneskelig utvikling. Følgjelig viser kapittel 10 korleis den
klassiskmarxistiske oppfatning av kommunisme, med sin visjon for
produksjonsforhold som forhold for menneskelig utvikling, integrerer tre
dimensjonar av berekraftig utvikling som dei økologiske økonomane her sett på
meir og mindre kvar for seg: (i) at naturressursane vår ’felles pott’; (ii) at
individuelle menneske, samfunn og naturen utviklar seg saman; (iii) felles
eigedomsforvalting av naturressursane.
Det var omsettinga av innleiinga til boka. Eg skal
seinare omsette den siste delen av boka der vi har ein underkapittel som heiter
Kommunismen som berekraftig menneskelig
utvikling.Verker som det er tilvist til:
Adaman,
Fikret og Begüm Özkaynak 2002, ’The Economics-Environment Relationship’, Studies in Political Economy, 69: 109-35.
Altvater,
Elmar 1990, The Foundations of Life (Nature) and the Maintenance of Life
(Work)’, International Journal of
Political Economy, 20, 1: 10-34.
Altvater,
Elmar 1993, The Future of the Market,
London: Verso.
Altvater,
Elmar 1994, ‘Ecological and Economic Modalities of Time and Space, i Is
Capitalism Sustainable?, redigert av Martin O’Connor, New York: Guilford.
Baksi, Pradip 1996, ‘Karl Marx’s Study of
Science and Technology’, Nature, Society,
and Thought, 9, 3: 261-96.
Baksi, Pradip 2001, ‘MEGA IV/31: Natural
Science Notes of Marx and Engels, 1877-1883’, Nature, Society, and Thought, 14, 4: 377-90.
Benton, Ted 1989, ‘Marxism and Natural Limits:
An Ecological Critique and Reconstruction’,
New Left Review, I, 178: 51-86.
Boucher,
Douglas H. 1996, ‘Not with a Bang but with a Wimper’, Science and Society, 60, 3: 279-89.
Boulding, Kenneth E., ‘The
Economics of the Coming Spaceship Earth’, i Environmental
Qality in a Growing Economy, redigert av Henry Jarret, Baltimore: Johns
Hopkins Press.
Bouldin,
Kenneth E., 1978, Ecodynamics,
Beverly Hills: Sage.
Boyce, James 1994, ‘Inequality as a
Cause of Environmental Degradation’ Ecological
Economics, 11, 3: 169-78.
Boyce, James 2002, The Political Economy of the Environment,
Cheltenham: Edward Elgar.
Burkett, Paul 1996a, ‘On Some Common
Misconceptions About Nature and Mars’s
Critique of Political
Economy’, Capitalism, Nature, Socialism,
7, 3: 57-80.
Burkett, Paul 1997, ‘Nature in Marx
Reconsidered’, Organization &
Environment, 10, 2: 164-83.
Burkett, Paul 1998a, ‘A Critique of
Neo-Malthusian Marxism’, Historical
Materialism, 2: 118-52.
Burkett, Paul 1998b, ‘Labor,
Eco-Regulation, and Value’, Historical
Materialism, 3: 119-44.
Burkett, Paul 1999a, Marx and Nature, New York: St. Martin’s
Press.
Burkett, Paul 1999b, ‘Fusing Red and
Green’, Monthly Review, 50, 9: 47-56.
Burkett, Paul og John Bellamy Foster 2006,
‘Metabolism, Energy, and Entropy in Marx’s Critique of Political Economy:
Beyond the Podolinsky Myth’, Theory and
Society, utkommet etter denne boken ble skrevet.
Costanza,
Robert 1989, ‘What is Ecological Economics?\, Ecological Economics, 1, 1:1-7.
Costanza,
Robert 2003, ‘Ecological Economics is Post-Autistic’, Post-Austistic Economics Review, 20: 6-8.
Daly,
Herman E. 1968, ‘On Economics as a Life Science’, Journal of Political Economy, 76, 2: 397-406.
Daly, Herman 1992a, Steady-State Economics, Second Edition,
London: Earthscan.
Folke, Carl, Monica Hammer, Robert Costanza og
AnnMari Jansson 1994, ‘Investing in Natural Capital’, i Investing in Natural Capital, redigert av AnnMari Jansson, Monica
Hammer, Carl Folke og Robert Costanza, Washington, DC.: Island Press.
Foster, John Bellamy 1995, ‘Marx and
the Environment’: Monthly Review Press.
Foster, John Bellamy 2000a, Marx’s Ecology, New York: Monthly Review
Press.
Foster, John Bellamy og Paul Burkett
2004, ‘The “Podolinsky Business” Reconsidered’, Organization & Environment,
17, 1: 32-60.
Gowdy, John M. og John D. Erickson 2005, ‘The
Approach of Ecological Economics’, Cambridge
Journal of Economics, 29, 2: 207-22.
Griese, Anneliese og Gerd Pawelzeig 1995, ‘Why
Did Marx and Engels Concern Themselves with Natural Science?’, Nature, Society and Thought, 8, 2:
125-37.
Harvey, David 1996, Justice, Nature and the Geography of Difference, Oxford: Blackwell.
Jamison, Andrew, The Making of Green Knowledge, Cambridge. Cambridge University
Press.
Lipietz, Alain 2000, ‘Political Ecology and the
Future of Marxism’, Capitalism, Nature,
Socialism, 11, 1: 69-85.
Martinez-Alier, Juan og J. M. Naredo 1982, ‘A
Marxist Percursor of Ecological Economics: Podolinsky’, Journal of Peasant Studies, 9, 2: 207.24.
Martinez-Alier, Juan 1987, ‘Ecological Economics, Oxford: Basil
Blakwell.
Mayumi, Kozo 1991, ‘Temporary
Emancipation from Land’, Ecological
Economics, 4, 1: 35-56.
Nelson, Anitra 2001, ‘The Poverty of Money:
Marxian Insights for Ecological Economists’, Ecological Economics, 36, 3: 499-511.
Neumayer, Eric 2004, ‘The Environment,
Left-Wing Political Orientation and Ecological Economics’, Ecological Economics, 51, 3-4: 167-75.
Norgaard,
Richard B. 1989a, ‘The Case for Methodological Pluralism’, Ecological Economics, 1, 1: 37-57.
O’Connor, James 1993a, ‘Value System Contests
and the Appropriation of Ecological Capital’, Manchester School, 61, 4:398-424.
O’Connor, James 1998, Natural Causes, New York: Guilford.
O’Neill, John 2002, Socialist Calculation and
Environmental Valuation’ Science &
Society, 66, 1: 137-51.
O’Neill,
John 2004, ‘Ecological Economics and the Politics of Knowledge: the Debate
Between Hayeck
and Neurath’, Cambridge Journal of Economics, 28, 3:
431-47.
Perrings, Charles 1987, Economy and Environment, Cambridge
University Press.
Polyani,Karl 1944, The Great Transformation, Boston: Beacon
Press.
Proops, John L. R. 1989, ’Ecological Economics:
Rationale and Problem Areas’, Ecological
Economics, 1, 1: 59-76.
Rosewarne,
Stuart 1995, ‘On Ecological Economics’, Capitalism, Nature, Socialism, 6, 3: 105-15.
Underwood, Daniel A. and Paul G. King 1989, ‘
On the Ideological Foundations of Environmental Policy’, Ecological Economics, 1,
4: 315-34.
Schwartzman, David 1996, ’Solar Communism’,Science & Society, 60, 3:307-31.
Scruggs, Lyle A. 1998, ‘Political and Economic
Inequality and the Environment’, Ecological
Economics, 26, 3: 259-75.
Spash, Clive L. 1999, ’The Development of
Environmental Thinking in Economics’, Environmental
Values, 9, 4: 453-79.
[i] Sjå til dømes Boulding 1966 og
1978; Daly 1968; Costanza 1989 og 2003; Norgaard 1989a; Proops 1989; Underwood
and King 1989; Folke et al. 1994; Gowdy and Erickson 2005.
[ii] Jamison 2001, sidene 24-8.
[iii] Mayumi 1991; Nelson 2001.
[iv] Sjå Burkett 1996a og 1999a; og
Foster 1995 og 2000a for fleire lister over og svar på dei vanligaste
økologiske kritikkane av Marx og Engels.
[v] Adaman and Özkaynak 2002, side
117.
[vi] Sjå til dømes Boucher 1996;
Schwartzman 1996; Harvey 1996, sidene 194-7.
[vii] Altvater 1990, 1993 og 1994
[viii] O’Neill 2002 og 2004; samanlikn
Martinez-Alier 1987, sidene 212-18.
[ix] Neumayer 2004, side 167.
[x] Neumeyer 2004, side 168.
[xi] Benton 1989.
[xii] Eg er usamd med Benton i at Marx
og Engels sjøl var offer for denne typen overreaksjon. Sjå Burkett 1998a.
[xiii] O’Connor 1998.
[xiv] Polyani 1944.
[xv] Som eit symptom på denne
forkastingseffekten, vurder at eit spesialnummer av Capital & Class som var innretta på ’miljøpolitikk: analyser og
alternative’ ikkje hadde plass til noen
diskusjon om økologisk økonomi, men hadde med to store oppslag med O’Connor’s
rammeverk med to motsetnader (Capital
& Class 2000). Fra min eigen kritiske vurdering av O’Connor’s arbeid sjå
Burkett 1999a, sidene 193-7 og 1999b.
[xvi] O’Connor 1998. I følgje John
Bellamy Foster, karakteriserer denne podinga økososialismen sitt første
stadium, mens det spirande ’andre stadium’ innheld ein grundigare
rekonstruksjon både av marxismen og økologien. Andre stadium av økososialismen
’ søker å gå tilbake til Marx og å forstå den økologiske samanhengen i
materialismen hans – som eit middel til å gjennomgå grøn teori på nytt og
oppheve han på ein positiv måte.
[xvii] Lipietz 2000, side 75. Sjå
Burkett 2000 for mitt svar på Lipietz argument for å ’forkaste’ marxismen.
[xviii] Martinez-Alier, 1987.
[xix] Martin-Allier’s innflyting innan
økososialistiske kretsar blir forsterka av at han er ein kjend redaktør i, og
bidragsytar til bladet Capitalism,
Nature, Socialism. Det einaste alvorlige økologisk engasjement som er i
dette bladet er bygd rundt ei sympatisk innstilling til Martin-Allier’s
framstilling av disiplinen.
[xx] Rosewarne 1995. For ein breiare
analyse av nyklassisismen si evne til å kooptere (ta til seg) ikkje-nyklassiske
økonomar og samfunnsvitarar generelt sett, og ved det ta plassen til
alternative tilnærmingsmåtar, sjå Fine 2002.
[xxi] Spash 1999.
[xxii] Baksi 1996 og 2001.
[xxiii] Griese og Pawelzeig 1995; Foster
2000a; Foster og Burkett 2004; Burkett og Foster 2006. I lys av nyare studiar
kan det ikkje vere noen tvil om at Marx og Engels ville gå god for Dalys uttale
at ”det endelige emnet for biologi og økonomi er eitt, dvs livsprosessen. Daly 1968, side 392 (understreka i originalen).
[xxiv] Burkett 1996a, 1999b, 1997,
1998a, 1998b; Foster 1995.
[xxv] Martinez-Alier 1987;
Martinez-Alier og Naredo 1982; Foster og Burkett 2004; Burkett og Foster 2006.
[xxvi] Podolinsky 2004. Marx som skal
utgjevast.
[xxvii] Daly 1992a, side 23.
[xxviii] Boyce 1994 og 2002.
[xxix] Scruggs 1998.
[xxx] Perrings 1987; O’Connor 1993a.
[xxxi] Foster 2000a.