Kapitalismen, fritid,
arbeidsløyse, kommunisme
Marx
skriv her at utvekslinga mellom levande og tingleggjort arbeid, dvs.
fastsettinga av det samfunnsmessige arbeidet i form av motsetninga mellom
kapital og lønnsarbeid, er den siste utviklinga av verdiforholdet og den
produksjonen som er basert på verdi.
Føresetnaden
for slik produksjon er og blir mengda av direkte arbeidstid, mengda av brukt
arbeid som den avgjerande faktoren i produksjonen av rikdommen. Men i den grad
vi utviklar storindustrien blir skaping av verkeleg rikdom mindre avhengig av
arbeidstida og mengda brukt arbeid enn av makta hos dei kreftene som vi set i
rørsle i arbeidstida og som har ein verknad som ikkje står i noko forhold til
den direkte arbeidstida som går med til å produsere dei, men som er avhengig av
det allmenne utviklingstrinnet i vitskapen og teknologien sitt framsteg, eller
med andre ord av tillempinga av denne vitskapen på produksjonen. (Tema 5,
s.196. Pelican, s.704.)
Arbeidet
står no fram mindre som inneslutta i produksjonsprosessen fordi mennesket
snarare held seg til sjølve produksjonsprosessen som vaktar og regulator. (...)
Det er ikkje lenger arbeidaren som sett inn det omdanna naturobjektet
(verktyet) som mellomlekk mellom objektet (råvara) og seg sjølv, men arbeidaren
omdannar naturprosessen til ein industriell prosess som han setter inn som
middel mellom seg og den uorganiske naturen som han tileignar seg. Han står på
sida av produksjonsprosessen i staden for å vere hovudpersonen i han.
I denne
omdanninga er det korkje det direkte arbeidet som mennesket sjølv utfører,
eller den tida då ho arbeider, men tileigninga av hennar eiga allmenne
produktivkraft, kunnskapane hennar om naturen og styringa av naturen gjennom
eksistensen sin som samfunnsmedlem - med eit ord utviklinga av det
samfunnsmessige individet - som står fram som hjørnesteinen under produksjonen og
rikdommen.
Det tjuveriet
av framand arbeidstid som den noverande rikdommen er grunnlagd på står fram
som ein ussel grunnvoll samanlikna med denne nye grunnvollen som storindustrien
har skapt.
Så
snart arbeidet i den direkte forma si har slutta å vere hovudkjelde til
rikdommen, sluttar utan tvil arbeidstida å vere rikdommen sitt mål og dermed
sluttar bytteverdien i vere bruksverdien sitt mål. Dei mange sitt meirarbeid
har slutta å vere vilkår for utvikling av den allmenne rikdommen på same måte
som dei få sitt ikkje-arbeid har slutta å vere vilkår for utviklinga av hjernen
sine allmenne krefter.
Dermed
bryter den produksjonen som er grunnlagt på bytteverdi saman og den direkte
produksjonsprosessen får ei form som ikkje er tilfeldig og full av
motsetningar. Dette ber i seg den frie utviklinga av individualitetane og
derfor ikkje nedkortinga av den naudsynte arbeidstida for å gi plass til meirarbeid,
men i det heile nedkorting av samfunnet sitt naudsynte arbeid til eit minimum
som gjer mogeleg individa si kunstnarlege, vitskapelege osv. utdanning i den
tida og med dei midla som er skapt for alle.
Kapitalen
er sjølv den aukande motsetninga fordi kapitalen hindrar nedkortinga av
arbeidstida til eit minimum, medan han på andre sida brukar arbeidstida som det
einaste målet på rikdom og den einaste kjelda til rikdom. Kapitalen minskar
arbeidstida i form av naudsynt arbeid for auke arbeidstida i form av overflødig
arbeid - det skapar i stadig større grad det unødige som vilkår - eit spørsmål
om liv og daud - for det nødvendige.
På den
eine sida vekker kapitalen altså vitskapen og naturen sine krefter og det
samfunnsmessige samvirket og den samfunnsmessige kommunikasjonen sine makter
til liv for å gjere skaping av rikdom (relativt) uavhenging av den arbeidstida
som svarar til han. På andre sida vil kapitalen måle desse enorme
samfunnskreftene som er skapt på denne måten, etter arbeidstida og stenge dei
inne innanfor grenser som blir kravd for at vi skal kunne halde oppe som verdi
den verdien som allereie er skapt. Produktivkreftene og dei samfunnsmessige
forholda, som er ulike sider av det samfunnsmessige individet si utvikling, står
fram berre som middel for kapitalen og berre som middel for kapitalen til å
produsere på sin eigen avgrensa grunnvoll.
Men i
røynda er det dei materielle vilkåra som skal sprenge vekk denne grunnvollen.
Naturen
byggjer ingen maskinar, ingen lokomotiv, jernbanar, telegrafar, automatiske
spinnemaskinar osv. Dei er produkt av den menneskelege industrien; dei er
naturmateriale som har blitt omdanna til verkty for den menneskelege viljen
over naturen eller for å verkeleggjere den menneskelege viljen i naturen. Dei
er verkty for den menneskelege hjernen, skapt av den menneskelege handa;
vitinga si tingleggjorte (objektiverte) kraft. Utviklinga av den faste
kapitalen viser i kva høg grad den allmenne, samfunnsmessige vitinga, kunnskapen,
har blitt direkte produktivkraft og i kor høg grad den samfunnsmessige
livsprosessen dermed sjølv har komme under den allmenne intelligensen sin
kontroll og blitt omforma i overeinstemming med det. Det viser i kor stor
utstrekning dei samfunnsmessige produktivkreftene har produsert, ikkje berre i
form av viting, men og som direktet verkty for den
samfunnsmessige praksis, for den relle livsprosessen.
(Tema, s.197-199. Pelican, s.705-706.)
Likesom
storleiken av det relative meirarbeidet er avhengig av det nødvendige
arbeidet sin produktivitet, er mengda - både levende og tingliggjort -
arbeidstid, som er blitt brukt for produksjon av den faste kapitalen,
avhengig av produktiviteten hos den arbeidstida som blir brukt for den direkte
produksjonen av produkt. Overfolking er (ut frå denne synsvinkelen)
eit vilkår for dette, liksom meirproduksjonen. (Tema, s. 199-200. Pelican, s.707.)
I jo
mindre grad den faste kapitalen gir direkte frukt,
jo mindre han grip inn i den direkte produksjonsprosessen, desto større
må den relative overfolkinga og meirproduksjonen vere: altså jo
meir er der for jernbanar, kanalar, vassleidningar, telegrafar osv., desto
mindre del av maskineriet er direkte i bruk for den direkte
produksjonsprosessen. Av dette (som vi skal komme tilbake til) kjem den moderne
industrien sin stadige over- og underproduksjon, dei
stadige svingingane og krampane som følgjer av det missforholdet at anten for
mykje eller for lite rørleg kapital blir forvandla til fast kapital.
Skaping
av mykje disponibel tid utover den arbeidstida som
i det heile er nødvendig for samfunnet og for kvar og ein av medlemmene i
samfunnet (dvs. rom for individa og dermed også for samfunnet sine fulle
produktivkrefter) - denne skaping av ikkje-arbeidstid står fram på kapitalen sitt nivå, som på alle tidlegare
utviklingsstadium, som ikkje-arbeidstid, som fritid for eit fåtal. Dessutan aukar
kapitalen fleirtalet si meirarbeidstid med hjelp av alle teknikken og vitskapen
sine middel. Dette gjer han fordi kapitalen sin rikdom direkte er denne
tileigning av meirarbeidstid og ved at kapitalen sitt direkte mål er verdien,
ikkje bruksverdien. Kapitalen er slik, mot viljen sin, eit instrument som blir
brukt til å skape middel til samfunnsmessig disponibel tid, til å redusere
arbeidstida for heile samfunnet til eit stadig mindre minimum og til å gi alle
tid til sin eigen utvikling.
Men
kapitalen sin tendens er alltid på den eine sida å skape disponibel tid og
på den andre sida å forvandle denne til meirarbeid. Dersom han klarar det
første bra, så får han vanskar med meirproduksjonen og dermed blir det
nødvendige arbeidet brote av fordi ikkje noko meirarbeid då kan skape
verdi til kapitalen.
Jo meir
denne motsetninga utviklar seg, desto meir viser det seg at tilveksten av
produktivkreftene ikkje lengre kan halde fram å vere avhengige av tileigninga
av framandt arbeid, utan at arbeidarmassen sjølv må tileigne seg meirarbeidet
sitt.
Om
arbeidarmassen har gjort det så sluttar den disponible tida å ha motsetnadsfylt
eksistens. På den eine sida kjem då den nødvendige arbeidstida til å ha
målestokken sin i dei samfunnsmessige individa sine behov. På den andre sida
kjem utviklinga av den samfunnsmessige produktivkrafta til å gå så fort at alle
sin disponible tid voks, endå om vi no reknar produksjonen som alle sin rikdom.
For den verkelege rikdommen er alle individ sin utvikla produktivkraft. Derfor
blir det på ingen måte den lengre arbeidstida, men den disponible tida som er
målet på rikdommen. Arbeidstida som rikdommen sin målestokk har som
vilkår at sjølve rikdommen er grunna på fattigdommen og at den disponible tida
eksisterer i og gjennom motsetninga til meirarbeidstida eller at heile
tida til individet blir bestemt som arbeidstid og dermed degraderinga hans til
berre arbeidar, underkastinga hans under arbeidet. Det mest utvikla
maskineriet tvingar derfor no arbeidaren til å arbeide lengre enn ein vill og
lengre enn han sjølv gjorde med dei enklaste og dårlegast verkty."
(Tema, s.200-201, Pelican, s.708.)
I det direkte
arbeidet ser det ut som om det oppdelte, direkte arbeidet er verkeleggjort i
eit særskild produkt. Arbeidet sin felles, samfunnsmessige karakter -
karakteren som objektivering av det allmenne arbeidet og som tilfredsstilling
av allmenne behov - ser berre ut til å høyre til byttet. På ein heilt annen
måte ter storindustrien sin produksjonsprosess seg. Der føresetnaden på den
eine sida er naturkrafta si underkasting under den samfunnsmessige forståinga
gjennom utviklinga av arbeidsmidla sin produktivkraft til automatiske prosessar
og der på den andre sida den enkelte sitt arbeid i den direkte eksistensen
sin blir bestemd som oppheva enkelt, dvs. samfunnsmessig arbeid. På denne måten
fell den andre basisen for denne produksjonsmåten bort.
Den
arbeidstida som blir brukt for produksjon av fast kapital held seg, innan
kapitalen sin produksjonsprosess, til den tida som blir brukt til produksjon av
rørleg kapital på same måte som meirarbeidstid til nødvendig arbeidstid.
I den utstrekninga produksjonen som gjeld tilfredsstillinga av direkte behov,
blir meir produktiv, kan ein stor del av produksjonen bli innretta på å
tilfredsstille sjølve produksjonsbehova eller produksjonen av
produksjonsmiddel.
Det er
i produksjonen av den faste kapitalen at kapitalen bestemmer seg som sit
eige mål i ein høgare potens enn i produksjonen av den rørlege kapitalen og
verksamt trer fram som kapital. (Tema s. 202, Pelican
s.710.) (Marx fann seinare ut at variabel kapital var eit betre uttrykk enn
rørleg kapital for å beskrive dette. T.V.)
Den
verkelege økonomien - sparinga - er sparing av arbeidstid (minimum av - og
minsking til minimum av - produksjonskostnader); men denne sparinga er identisk
med utviklinga av produktivkreftene. Ho er altså ikkje på nokon måte forsaking,
men utvikling av krafta, av produksjonsevna og dermed både av evna til å nyte
livets gode som midla til å gjere det. Evna til å nye livets gode er vilkår for
nytinga, altså nytinga sitt første middel og denne evna ber i seg utvikling av
eit individuelt anlegg, ei individuell produktivkraft. Sparing av arbeidstid
ber i seg meir fritid, dvs. tid for individet si fulle utvikling, og denne
sparinga verkar tilbake som den største produktivkrafta på arbeidet si
produktivkraft. Dersom vi tenkjer at dette er ein direkte produksjonsprosess
kan vi sjå på auke i fritida som produksjon av fast kapital; denne faste
kapitalen er då menneska sjølv. (Seinare fann Marx ut at konstant kapital var
eit betre uttrykk. T.V.)
Det er
elles sjølvinnlysande at sjølve den direkte arbeidstida ikkje kan halde fast på
den abstrakte motsetninga til fritida slik som ho har sett ut frå den
borgarlege økonomien sitt synsvinkel. Arbeidet kan ikkje bli ein leik slik som Fourier ville. Det er Fouriers
store forteneste at han la vekt på at målet ikkje er å oppheve
distribusjonen, men å oppheve sjølve produksjonsmåten og produksjonsmåten sin
overgang til ei høgare form. Fritida - som både er tid for kvile og tid til
høgare aktivitet - har sjølvsagt forvandla innehavaren sin til eit anna
subjekt, og som dette andre subjektet trer då innehavaren også inn i den direkte
produksjonsprosessen. Denne er på same gong disiplin - når vi ser han som
menneske som blir til - og trening, eksperimentell vitskap, materiell skaping
og i seg sjølv tingleggjort (objektivert) vitskap - med omsyn på mennesket slik
ho er blitt og som har i hjernen sin samfunnet sitt oppsamla vitande. Om
arbeidet krev praktisk handlag og - som i jordbruket - rørsle, er
produksjonsprosessen samstundes øving av begge.
Slik
som vi bit for bit utvikla den borgarlege økonomien har vi også utvikla
negasjonen (opphevinga) av han, noko som også er den borgarlege økonomien sitt
sluttresultat. Vi har framleis berre å gjere med den direkte
produksjonsprosessen. Ser vi det borgarlege samfunnet i det store og heile, står
fram sjølve samfunnet, dvs. sjølve
mennesket i dei samfunnsmessige forholda sine, som sluttresultat av den
samfunnmessige reproduksjonsprosessen. Alt som har fast form, som produkt osv.,
står fram berre som moment, som
forbigåande moment i denne rørsla. Til og med den direkte produksjonsprosessen står
fram berre som moment. Til og med
prosessen sine vilkår og objektiveringar er sjølv berre likearta moment, og som
subjekt står fram berre individa, men
individa i forhold til kvarandre, i forhold som dei både reproduserer som produserer
på ny. Det er deira eigen stadige rørsleprosess der dei i like høg grad fornyar
seg sjølv som den verda av rikdom dei skapar. (Tema, s.204-205, Pelican, s. 711-712.)
Så mange merknader skal
eg ikkje komme med til dette. Men eg meiner at det kan gi oss ei djupare
forståing av det samfunnet vi lever i no. Berre tenk litt på
utsegna om at kapitalismen i stadig større grad skapar det unyttige som vilkår
for det nyttige og vurder det opp mot den forma for vekst som leiarane i
samfunnet vårt står for. Denne utsegna kler heilt av Brundtlandkommisjonen
sitt viktigaste omgrep, "berekraftig utvikling". Ein slik type
utvikling er artsframand for kapitalismen med dei "fire fridommane"
sine.
Den siste delen av det eg
skal ta opp her er den delen som er blitt kalla "Framandgjeringa som
historisk nødvendig. Opphevinga av framandgjeringa."
Det
forholdet at arbeidet sine objektive vilkår, det objektiverte arbeidet må vekse
i høve til det levande arbeidet, gjennom utviklinga av arbeidet sine
produktivkrefter - det er eigentleg sjølvinnlysande, for arbeidet sin veksande produktivkraft
ber ikkje noko anna i seg enn at det trengs mindre direkte arbeid for å skape
eit større produkt og at altså den samfunnsmessige rikdommen meir og meir kjem
til uttrykk i dei vilkåra for arbeidet som arbeidet sjølv skapar.
Dette
faktum står fram , frå kapitalen sitt synspunkt, ikkje slik at eit moment i den
samfunnsmessige aktiviteten - det objektive arbeidet - blir eit stadig
mektigare verkty for andre moment, det levende arbeidet, men det står fram slik - og det er viktig for lønnsarbeidet - at
dei objektive vilkåra for arbeidet i forhold til det levende arbeidet tek eit
stadig meir kollossalt sjølvstende som ytrar seg gjennom desse vilkåra sitt
verkelege omfang, og i det at den samfunnsmessige rikdommen står fram som ei
framand og herskande makt i stadig meir enorme proporsjoner.
Vekta
ligg ikkje på at den uhøyrte samfunnsmessige makta tingliggjerast, men
på at ho framandgjerast (alienerast), blir avytra, gjort til noko ytre, noe-som-ikkje-tilhøyrer-arbeidaren, noe-som-høyrer-til-dei
personifiserte-produksjonsvilkåra; dvs. vekta ligg på
at denne makta høyrer-til-kapitalen som ei ovstor
samfunnsmessig makt som har etablert seg mot sjølve det samfunnsmessige
arbeidet. Ettersom skapinga av dette aktiviteten sitt objektive verkty skjer i
motsetnad til den direkte arbeidsevna frå kapitalen og lønnsarbeidaren sitt
synspunkt, ettersom denne tingliggjerings-prosessen i
røynda trer fram som ein avytringsprosess sett frå arbeidet sitt synspunkt og
som tileigning av framand arbeid frå kapitalen sitt synspunkt, er denne
forvrenginga verkeleg og ikkje berre innbilt, ikkje berre ei
forvrenging og omkasting som eksisterer i arbeidarane og kapitalistane si
innbilling.
Men
denne forvrengingsprosessen er berre historisk nødvendig, nødvendig ut frå eit
bestemd historisk utgangspunkt eller grunnlag, for å produktivkreftene skal
blir utvikla. Men denne prosessen er ikkje noko absolutt nødvendig for
produksjonen – tvert om er han forbigåande; og resultatet av og (det indre)
målet for denne prosessen, er opphevinga av sjølve dette grunnlaget likesom
forma for denne prosessen.
Dei
borgarlege økonomane er til den grad fangar under dei tankebileta som høyrer
til eit særskild historisk stadium i utviklinga av samfunnet, at dei ikkje kan
skilje det nødvendige i at arbeidet sine produktivkrefter må tingliggjerast,
frå det nødvendige i at desse kreftene blir framandgjort frå det levande
arbeidet.
Men i
og med at det levande arbeidet sin direkte karakter som berre individuelt
blir oppheva, og i og med at individa sin aktivitet blir bestemd som ein direkte
allmenn og samfunnsmessig aktivitet, forsvinn denne forma for framandgjering
frå produksjonen sine tinglige moment. Dermed blir dei bestemd som eigedom, som
den organiske, samfunnsmessige lekam som individa bruker for å reprodusere seg
som individ, men no som samfunnsmessige individ. Vilkåra for at dei kan vere
samfunnsmessige individ i reproduksjonen av sine eigne liv, i dei produktive
livsprosessane sine, har først blitt skapt i og med sjølve den historiske,
økonomiske prosessen: det gjeld både dei objektive og dei subjektive vilkåra
som berre er ulike former av same vilkår.
Arbeidaren
sin eigedomsløyse og det objektiverte arbeidet sine eigedomsforhold til det
levande arbeidet, dvs. kapitalen si tileigning av det levande arbeidet, er
berre uttrykk for to motsette polar i same forhold og er grunnvilkåra for den
borgarlege produksjonsmåten og ikkje noko tilfeldig eller likegyldig i han.
Vi
treng ikkje noko særskild skarpsinne for å forstå at maskinene - i det at dei
går ut frå det frie arbeidet eller lønnsarbeidet som oppstår ved oppløysinga av
liveigedommen - berre kan oppstå i motsetnad til det levande arbeidet, som ein
eigedom som er framand for dette arbeidet og som er ei fiendtleg makt for det;
dvs. at maskinane må framstå for arbeidet som kapital. Men det er like lett å
innsjå at maskinane ikkje sluttar å vere berarar av den samfunnsmessige
produksjonen så snart dei til dømes blir dei assosierte (samanslutta) arbeidarane
sin eigedom. Men i det første tilfellet er distribusjonen av dei: dvs. det
forholdet at dei ikkje høyrer til arbeidaren, også ein føresetnad for
den produksjonsmåten som er grunnlagd på lønnsarbeidet. I det andre tilfellet
vil den forandra distribusjonen gå ut frå ei endra grunnvoll for produksjonen
som først er oppstått gjennom den historiske prosessen. (Tema, s.205.207, Pelican, s.831-833.)
Siterte
verk:
Karl
Marx: Grundrisse der Kritik
der politischen Ökonomie,
Skrevet i 1857-1858, først publisert i 1939, utgitt på tysk i fullstendig utgåve
i 1953,
utgitt
på engelsk i Pelican books
i 1973 (sitata merkt Pelican),
utdrag
utgitt på svensk i 1971 i serien Tema Teori (5) med tittelen: Karl Marx, Grunddragen i kritiken av den politiska ekonomin (sitata merkt
Tema) i urval av Sven-Eric Liedman
(som gav ut ein stor Marx-biografi i 2015).