2014 – kapital og demokrati skiller lag
I Norge feirer vi nå 200årsjubileet for skapingen av grunnloven. En
feiring som også av mange oppfattes som en markering av demokratiets
opprinnelse her i landet.
I et slikt år får Wolfgang Streecks[i]
bok Kjøpt tid – Den demokratiske
kapitalismens utsatte krise[ii]
en spesiell betydning.
Viktige påstander
Hans viktigste påstander er at kapitalismen i de utviklete
kapitalistiske land er kommet inn i en krisefase som gjør at det ikke lenger er
mulig å opprettholde det tilfeldige ekteskapet mellom kapitalismen og
demokratiet i tiden fremover. Vi kan da velge kapitalisme ute demokrati eller
demokrati uten kapitalisme. Ettersom det ikke finnes noen nevneverdig politisk
kraft som vil og kan oppheve kapitalismen nå, vil systemet i seg selv gå mot
stadig mer avskaffing av demokratiet.
Det er mulig at en slik politisk kraft vil vokse frem over en viss tid,
men inntil da er det avgjørende viktig å vinne tid. I Europa kan vi vinne tid
ved å ta opp kampen mot EU-prosjektet for den nasjonale sjølstendigheten til de
enkelte nasjonene. Særlig viktig er det å nedmontere valutaunionen og vinne
tilbake muligheten til å utligne økonomiske forskjeller mellom enkeltland ved
bruk av devaluering.
Det er ikke nasjonalisme som er faren i dag, og definitivt ikke den
tyske, men den hayeckianske[iii]
markedsliberalismen som EU går i spissen for. En fullbyrding av valutaunionen
vil besegle det nasjonale demokratiets skjebne i Europa, den eneste
institusjonen som ennå kan anvendes i forsvaret mot det han kaller
konsolideringsstaten.
Teoretisk
utgangspunkt
Han sier at de rike demokratienes økonomiske og samfunnsmessige orden
fremdeles er kapitalistisk og derfor bare kan forstås ved hjelp av en teori om
kapitalismen.
Streeck definerer så det teoretiske utgangspunktet sitt slik: ”Jag är i
alla fall övertygad om att man inte ens tillnärmelsesvis kan förstå de samtida
samhällenas aktuella utveckling utan att använda vissa nyckelbegrepp som går
tilbaka på Marx – och att detta alltmer kommer att bli fallet ju tydligare den
kapitalistiska marknadsekonomiens pådrivande roll blir i det framväksande
världssamhället.”[iv]
Han sier at boken handler om den nåværende demokratiske kapitalismens
finansielle og fiskale krise i lys av frankfurtskolens teorier seint på
60-tallet og tidlig på 70-tallet da Adorno underviste og da Streeck sjøl
studerte i Frankfurt. Han hevder at disse teoriene var forsøk på å forstå de
begynnende omdanninger i etterkrigstidens økonomi ved å bruke deler av den
marxistiske teoritradisjonen. Det var ikke enhetlige tolkninger, de var ofte
skisser og ble forandret ettersom situasjonen forandret seg. Han irriterer seg
også over den innbitte diskusjonen rundt mindre meningsforskjeller innen
teoritradisjonen. Så hevder han at det er mye som taler for at den seinere
oppfatningen om at disse teoriene var motbevist, er feilaktige. De inneholdt i
hovedsak mye korrekt, men de ble utsatt for noen overraskelser som det var
vanskelig å forutsi og å forstå med en gang. Hovedinnholdet i frankfurtskolens
kriseteorier var at det fantes en grunnleggende spenning mellom samfunnslivet
på den ene siden og en økonomi som var styrt av tvangen til kapitalavkastning
og kapitaloppsamling på den andre siden. De samfunnsinstitusjonene som oppsto,
og fremfor alt de økonomiske og politiske, var midlertidige kompromisser mellom
prinsipielt utforenlige handlingsveier og samfunnssystem og dermed var de motsigelsesfulle
og ustabile fenomener som bare kunne være i balanse rent tilfeldig.
Det som frankfurterne (og mange andre) overså var at det ofte tar lang
tid å demontere samfunnsinstitusjoner og at det finnes mange motvirkende
årsaker som man må ta med i betraktningen. Og så er det ofte vanskelig å
beregne den fantastiske oppfinnsomhet som kommer til uttrykk i
krisesituasjoner, når det gjelder å bevare det grunnleggende
økonomisk-politiske systemet, som f. eks. kapitalismen.
Tre uventete
prosesser
Det var særlig tre utviklingslinjer som kriseteorien fra tiden rundt
1968 var uforberedt eller dårlig forberedt på. Den første var den moderne
kapitalismens raske og svært fremgangsrike overgang eller tilbakegang til
såkalte selvregulerende markeder som skjedde gjennom et breit anlagt nyliberalt
forsøk på å blåse liv i den kapitalistiske akkumulasjonen gjennom avreguleringer,
privatiseringer og markedsekspansjon av alle typer og i alle retninger. Den
andre gjaldt forventningene om en legitimitets- og motivasjonskrise som
eksisterte i forhold til den virkelig omfattende aksepteringen av
markedstilpasning og markedsdrevne livsformer som oppsto allerede på 70-tallet
og spredde seg raskt etter dette. Streeck hevder at den fremfor alt kom til
uttrykk i kvinners etterspørsel etter ”fremmedgjort” lønnsarbeid og i at
forbrukssamfunnet ble utviklet utover alle forventninger. For det tredje forble
de økonomiske krisene som fulgte med etterkrigskapitalismens forvandling til
nyliberal kapitalismen, spesielt inflasjonen på 1970-tallet og den statlige
gjeldsoppbyggingen på 1980-tallet, ganske marginale innen teorien om at det
ville oppstå en legitimitetskrise.
Kapitalens
frigjøring fra sine lenker
Han foreslår en historisk fremstilling av den kapitalistiske
utviklingen siden 1970-tallet som oppretter en forbindelse mellom det han
tolker som kapitalens opprør mot etterkrigstidens blandingsøkonomi, de
ekspanderende arbeids- og produksjonsmarkedenes store popularitet etter det
korte 1970-tallet og rekkefølgen av økonomiske krisefenomener fra da til nå.
Denne rekkefølgen av krisefenomener har foreløpig kulminert i den nåværende
(2012-13) trefoldige krisen for bankene, statskassene og den økonomiske
tilveksten.
Han ser på en globale kapitalismens ”frigjøring fra sine lenker” i
løpet av siste tredjedel av 1900-tallet som et resultat av kapitaleiernes og de
kapitalavhengiges fremgangsrike motstand mot de mangfoldige krav som
kapitalismen ble tvunget til å akseptere etter 1945 for å kunne bli akseptabel
igjen under de politiske betingelser som da eksisterte.
Hvordan
legitimiteten ble opprettholdt
At det kapitalistiske systemet mot alle forventninger kunne
revitaliseres som markedsøkonomi forklarer han blant annet med statlig politikk
som gikk ut på at en med penger kjøpte tid for det kapitalistiske systemet. Ved
hjelp av dette sikret den det nyliberale samfunnsprosjektet i
forbrukssamfunnets form en lojalitet fra massene som teorien om
seinkapitalismen ikke kunne forestille seg. Først økte en pengemengden, så
sørget en for økning i den statlige gjelden og dernest sørget en for en sjenerøs
tildeling av kreditt til de private husholdningene.
Etter en viss tid ble hver av disse strategier oppbrukt ved at de
begynte å underminere funksjonsevnen til den kapitalistiske økonomien, som
blant annet er avhengig av de kapitalistiske forventningene om at en rimelig
avkastning respekteres og blir tilgodesett. Slik oppsto legitimitetsproblemet
gang på gang i visse faser, ikke først og fremst blant massene, men hos
kapitalen. Dette kom til uttrykk i kriser for reproduksjon og akkumulasjon, noe
som igjen vekket uro for systemets legitimitet blant de demokratisk styrkete
befolkningene.
Så viser han at disse krisene bare kunne overvinnes gjennom at
liberaliseringen av den politiske økonomien og immuniseringen mot demokratisk
trykk nedenfra, ble drevet på for å gjenvinne ”markedenes” tiltro til systemet.
Demokratiets
avvikling
Hvis vi ser tilbake, sier han, fremstår seinkapitalismens krisehistorie
etter 1970-tallet som en gradvis utvikling av en gammel og svært grunnleggende
spenning mellom kapitalisme og demokrati – som den gradvise oppløsningen av det
tvangsekteskap mellom dem som ble arrangert etter 2. verdenskrig. I og med at
den demokratiske kapitalismens legitimitetsproblem ble til et
akkumulasjonsproblem for kapitalen krevde det at den kapitalistiske økonomien
stadig mer måtte befris fra demokratisk innblanding for å løse dette problemet.
Dermed ble plassen for å sikre en massebasis for den moderne kapitalismen
forskjøvet fra politikken til markedet som en mekanisme for å skape de
kapitalistiske grunnmotivene greed and
fear, samtidig som økonomien hele tiden ble immunisert mot demokrati som
massedemokrati.
Fra
keynesianisme til hayeckianisme
Streeck beskriver så denne utviklingen som en omdanning av det
keynesianske politisk-økonomiske institusjonssystemet under
etterkrigskapitalismens oppbyggingsfase til et hayeckiansk økonomisk regime. I
kjølvannet av den finansielle og fiskale krisen er gjeldsstaten, som avløste
skattestaten, i ferd med å forvandles til en konsolideringsstat og
fullbyrder det europeiske statssystemets og dets politiske økonomis brudd med den
keynesianske etableringsfasen. Han gir oss så en gjennomgang av Hayecks arbeid The Economic Conditions of Interstate
Federalism som kom ut da 2. verdenskrig
brøt ut i september 1939 i tidsskriftet New
Commonwealth Quarterly. Han sier at Hayecks artikkel kan leses som en
plantegning over det EU som seinere er blitt skapt. Og han konkluderer med at
prosessen med å forvandle EU til et middel for å frigjøre den europeiske kapitalen
begynte på 1970-tallet og tok av for alvor på 1980-tallet og at prosessen
innebærer en rask avdemokratisering av økonomien og en parallell
avøkonomisering av demokratiet med det mål å få befestet markedsrettferdighetens
hegemoni over den samfunnsmessige rettferdigheten – dette er det han kaller hayeckianiseringen
av den europeiske kapitalismen.
Alle de tiltak som EU setter i gang innskrenker stadig mer den
nasjonale sjølråderetten til unionens nasjoner. Politikken med å konsolidere de
offentlige finanser og minske den statlige gjelden skal forsikre den moderne
statens nye alternative velgerkorps, finansmarkedene, om at deres krav kan
imøtekommes og at de i tvilstilfeller kommer til å prioriteres fremfor
medborgernes.
Europa står fremfor et langsiktig sammenfall av det kapitalistiske
demokratiets samfunnspakt i overgangen til en internasjonal konsolideringsstat
som lover fiskal disiplin. Det krever en kinesisk mur, en branngate, mellom
økonomi og politikk som gjør det mulig for markedet å gjøre gjeldende sin
versjon av rettferdighet uten å bli hemmet av politiske inngrep. Det
forutsetter et samfunn som tåler økonomiske ulikhet. Den utkoblete overflødige
befolkningen må ha lært seg å se på politikk som underholdning for
mellomsjiktene, en virksomhet som den ikke kan forvente seg noe av. Den knytter
ikke sin identifisering og sine tolkninger av verden til politikken, men henter
den fra den globale kulturindustriens drømmefabrikker. De gigantiske profittene
her tjener også til å legitimere en hurtig økende merverdislusing til stjerner
i andre bransjer, særlig pengeindustrien.
Et annet grunnlag for kapitalismens videre frigjøring fra inngrep som
er demokratisk motivert er et nyprotestantisk mellomsjikt av humankapitaleiere
som er orientert mot ”prestasjonsrettferdighet” og konkurranse og har en høy
beredskap for å investere i sin egen og sine barns fremtid, samt omfatter
forbruksnormer som er så krevende at kollektive innsatser nesten per definisjon
ikke duger.
Nyutviklet
statssystem
Streeck går så inn på tre momenter i omdanning til
konsolideringsstaten.
1.
Konsolideringen av statsfinansene kommer ikke til
endres mye gjennom økning av inntektene, men fortrinnsvis gjennom senkete
utgifter. Konsolidering betyr, i den offentlige samtalen, nesten alltid
nedskjæring. Skatteøkninger kommer ikke til å skje i særlig grad.
2.
De nedskjæringene i de statlige utgiftene som
forestår kommer først og fremst til å ramme de som på grunn av sine lave
inntekter er henvist til sosiale bidrag. De kommer til ytterligere å redusere
sysselsettingen i offentlig sektor og øke presset på lønnene der. Det blir
akkompagnert av videre privatiseringsbølger og fortsatt økende
lønnsforskjeller. Tilgangen til tidligere offentlig pleie, omsorg og utdanning
kommer mer og mer til å differensieres etter ulike gruppers kjøpekraft. Over
det hele kommer nedskjæringen av de statlige utgiftene til ytterligere å
befeste markedets stilling som den viktigste mekanismen for fordelingen av
muligheter i livet og slik sett fortsette det nyliberale programmet for en omdanning
eller avvikling av etterkrigstidens velferdsstat.
3.
Nedgraderingen av de statlige budsjettene kommer å
lede til at en økende andel av statenes totale utgifter er bundne i stedet for
å kunne anvendes etter eget forgodtbefinnende og til nye programmer som
reagerer på endrete problemer i samfunnet. Fordi krisene gjør at flere trenger
hjelp kommer ikke nødvendigvis at de totale utgiftene til å minke, selv om den
enkelte stønadsmottaker kan få en smertefull senking i sine inntekter.
Nedgraderingen i statsbudsjettet slår uproporsjonelt hardt mot investeringer i
fysisk infrastruktur samt politikk for familie, utdanning, forskning og aktivt
arbeidsmarked.
Han sier så at disse trekkene ikke er nødvendige. At det finnes andre
muligheter også innenfor kapitalismen til å finansiere flere positive tiltak,
men det er usannsynlig at disse vil bli brukt. Så sier han at slik tiltak
heller ikke vil løse de grunnleggende problemene på sikt.
Tiltak for
tilvekst
Etter å ha gått detaljert inn på forskjellige prosjekter for å få i
gang tilveksten igjen og påvist at de er lite virkningsfulle går han over til å
behandle fire gjennomgående linjer i EUs og de ledende statenes
handlingsmønster siden krisen begynte.
1.
”Markedene” må mest mulig spares for kostnadene med å
”redde” stater som ikke kan betale. Det er bare de andre statene, dvs. deres
medborgere som skal betale.
2.
Banker i krise skal ikke nasjonaliseres, men reddes
med allmenne midler og så ubemerket som mulig for ikke å skape sinne hos det
han kaller statsfolket, dvs. de som står i motsetning til denne politikken. Det
er viktig å skape en bokføring som gjør at slike utgifter ikke dukker opp i
budsjetter og regnskaper.
3.
Stater som ikke kan betale skal om mulig forhindres i
å gripe til statsbankerott eller ensidig omfordeling av gjelden sin. I nødsfall
må de få kassatilskudd slik at de kan betale ut sine kreditorer for at disse i
fremtiden skal være berett til å gi de konsoliderte gjeldsstatene kreditter.
Også dette må skjules best mulig.
4.
I den grad en løsning av den finansielle og fiskale
krisen er mulig gjennom en allmenn nedskriving av statsgjeldene – framfor alt
når veksten uteblir – må den gjennomføres mykt og over lang tid blant annet for
å gi de store og sanksjonssterke investorene mulighet til å beskytte sine
aksjeverdier gjennom omplasseringer. Også her trengs eksperter som kan tenke ut
hvordan regjeringer kan få ned statsgjelden på småsparernes bekostning, ved
hjelp av en kombinasjon av økt inflasjon og lave renter og tiltak for å tvinge
banker og forsikringsselskap til å investere i statspapirer.
Den politisk-økonomiske klassen har eller foregir en urokkelig tro på
at det er mulig å styre Europa med fast hånd. At man trenger en sterk
sentralmakt for å styre slik er helt OK for demokratene for de håper at de en
gang skal kunne demokratisere den. Og liberalerne støtter det så lenge målet er
hayeckiansk, det vil si at det består i å frigjøre markedene fra alle former av
politiske korrigeringer – og altså anvende statens styrke til å avskaffe seg
selv som intervensjonsstat. Men ideen om å kunne styre slik er selvfølgelig en
illusjon, om enn en nødvendig slik.
Motstand mot
konsolideringsstaten
Partier, valg, parlament fremstår som bremseklosser for marsjen inn i
den internasjonale konsolideringsstaten. Konstruktiv opposisjon for reformer
innenfor det kapitalistiske systemet som kommer arbeiderne og deres
organisasjoner til gode samtidig som det hjelper kapitalismen til å løse
produksjons- og reproduksjonsproblemer, som den ikke kunne løse med sine egne
institusjoner, er blitt umulig.
Når konstruktiv opposisjon innenfor systemet er blitt umulig gjenstår
ikke noe annet for den som ikke vil nøye seg med å betale av på gjeld hele
livet ut, enn destruktiv motstand, dvs. fjerning av systemet. Det kan ta lang
tid før denne innsikten gjør seg gjeldende. Men det virker, på tross av all
propaganda, som om stadig flere medborgere i Europa har en følelse av at
regjeringene deres ikke tar dem på alvor. Kritiske intellektuelle bør se det
som sin oppgave å forsterke denne følelsen så godt det lar seg gjøre i stedet
for å bekymre seg om sin egen anseelse blant dem hvis hegemoni hviler på at
ingen tviler på at det ikke finnes noe alternativ.
De som protesterer mot denne store fortellingen i Spania og Portugal
kaller seg ”indignados”. Det pleier vi å oversette med ”de opprørte”, men
direkte oversatt betyr det ”de som blir behandlet med forakt og krenkes i sin
verdighet”. En virkningsfull samfunnsmessig motstand mot konsolideringsstaten
må ta seg tid til å uttrykke sin vrede mot den postdemokratiske kapitalismens
uforskammetheter.
Det første og viktigste som en motstandskraftig bevegelse mot
”finansmarkedenes” angrep på demokratiet må ta opp er legitimiteten i
pengefabrikkenes krav på at deres tilgodehavender må innløses, at de gjeldsbrev
som de produserer får ta beslag i de små menneskenes liv. At stater, i
motsetning til privatpersoner, kan nulle ut gjelden sin eller rett og slett
innstiller betalingen sin, er imidlertid en direkte følge av deres suverenitet.
I kapitalismen er det ellers også helt normal at foretak går konkurs, likviderer
gjelden sin og dermed har mulighet til å starte opp igjen. De som har gjeld kan
gå konkurs og så starte opp igjen. Er det noen grunn til at vanlige mennesker,
i for eksempel Hellas, skal betale ned gjelden for en stat og banker som har
lånt opp midler i deres navn for å fylle kassene fordi de som virkelig er rike
ikke har betalt sine skatter? I dag skal grekere med lav og middels inntekt gi
avkall på behandling ved sykdom og på pensjoner for å betale for forretninger
som mer eller mindre ubemerket er blitt lurt eller prakket på dem av et
sammensvoret fellesskap av nasjonale politikere, regjeringer i andre land,
internasjonale organisasjoner og globale finansinstitutt, uten at de har fått
forklart risikoene på noen skikkelig måte.
Den profesjonelle statsvitenskapen har en tendens til å undervurdere
den moralske indignasjonens politiske produktivkraft. Den vet derfor ikke hva
den skal gjøre med den iakttakelsen at konsolideringsstatens nye og gamle
regenter knapt frykter noe annet mer enn vreden blant de som kjenner seg
sviktet og lurt av den globale finanskapitalismens løsningseksperter.
Forestillingen om at ”markedene” skal tilpasse seg menneskene
istedenfor omvendt, sees i dag på som vanvittig, og hvis vi ser på virkelighet
slik den nå er, så er den selvfølgelig det. Men kanskje ble den mer realistisk
om den ble fremført gang på gang utenfor det institusjonaliserte demokratiets
gjenstoppete kanaler. I dag kan ikke opposisjonen mot konsolideringsstaten
gjøre mye mer enn å strø sand i maskineriet på den kapitalistiske
tilstrammingspolitikken og –diskursen.
Men det kan øke de styrendes redsel for at medborgerne, like mye som
investorene, kan gripes av ”panikk” og reagere ”irrasjonelt”. Selv om de ikke
har sedler som argumenter, men bare ord, eller kanskje gatesteiner.
Hva kommer
nå
Siste del av boken handler om hva som kommer nå. Utgangspunktet er at
det oppfinnes stadig nye triks for at kapitalismen på krita, som havarerte i
2008, skal få oppleve en ny vår, hvor kort den nå måtte bli. Man kan sette spørsmålstegn
ved om disse triksene kan utsette kapitalismens legitimitetskrise i et tiår
eller mer. Han viser at tilveksten i de kapitalistiske økonomiene i de
utviklete industrilandene etter krisen i 1982-83 steg fra 2,25 % til 4 % i 1988
for så å synke til 2,25 % igjen i 1993-95. Så kom en ny stigning opp til 3,25 %
i år 2000 og etter det et fall til 2,25 % i 2005, en stigning til 2,2 % i 2007
og så et fall 1 % i 2009 og ca 0,7 % i 2011. Det eneste alternativet vil være å
gå tilbake til inflasjonsøkonomien. Denne utviklingen vil lett komme ut av
kontroll fordi den ikke er drevet av arbeidsmarkedet, men av sentralbankene i
deres forsøk på å beskytte långiverne ved å redde de som har gjeld. Dette vil
ikke først og fremst ramme formueseierne, som i en verden uten kontroll med
kapitalbevegelsene mye lettere kan hoppe fra valuta til valuta, mens de stadig
større skarene av pensjonister og bidragsmottakere vil bli rammet. Selv
lønnsmottakerne vil rammes fordi de ikke lenger har sterke fagforeninger som
kan sørge for at lønnene holder tritt med inflasjonen. Som massedemokratisk
instrument for pasifisering vil inflasjon i dag utspille sin rolle raskere enn
før. Risikoen for at det tvert imot vil lede til missnøye og politisk
ustabilitet er enorm.
Konklusjonen hans blir at vi nå, til forskjell fra 1970-tallet, kanskje
faktisk lever under sluttfasen for etterkrigstidens politisk-økonomiske
formasjon, en sluttfase som datidens kriseteorier forutså og rett ut ønsket
seg, om enn i en annen form.
Kapitalisme
eller demokrati
Hvis den konsolideringsstatlige kapitalismen ikke lenger klarer å skape
en illusjon om rettferdig fordelt tilvekst kommer det øyeblikket når
kapitalisme og demokrati må gå hver sin vei. Det sannsynlige resultatet i dag
vil da være en fullbyrding av den hayeckianske samfunnsmodellen: den
kapitalistiske markedsøkonomiens diktatur beskyttet mot alle demokratiske
korrigeringer. Dens legitimitet er avhengig av i hvor stor grad det som en gang
var statsfolket har lært seg selv å se på markedsrettferdighet og sosial
rettferdighet som samme sak. I tillegg kreves et instrument som kan sørge for
de som ikke vil akseptere dette blir holdt deologisk marginalisert, politisk
desorganisert og fysisk i sjakk.
Alternativet til kapitalisme uten demokrati vil da være demokrati uten
kapitalisme, i det minste uten kapitalisme slik vi nå kjenner den. Det er en
annen løsning enn den hayeckianske, men i motsetning til sistnevnte så ligger
den ikke i forlengingen av den historiske trenden, men krever tvert imot en
omkasting av den. Derfor fremstår den i dag som urealistisk.
Sosialdemokrati
i ny frakk - eller
Fordi denne løsningen er urealistisk akkurat nå må dagens motstand,
selv om den går ut fra at den demokratiske kapitalismen ikke har innfridd sitt
løfte, ikke legge skylden på demokratiet, men på kapitalismen. Det handler om
forbedringer for dem som er blitt utestengt fra den nyliberale veksten,
eventuelt på bekostning av samfunnsfred og tilvekst. Demokratipolitisk sett må
det først og fremst handle om å gjenopprette institusjonene etter fire tiår med
nyliberal rasering og så bra som mulig forsvare restene av og bygge opp igjen
de politiske institusjoner som er best skikket til å modifisere
markedsrettferdigheten eller rett ut erstatte den med sosial rettferdighet.
I denne sammenheng er det meningsfullt å snakke om demokrati. I dag må
demokratisering bety å bygge opp institusjoner som kan brukes til å legge
markedene inn under demokratisk kontroll igjen. Arbeidsmarkeder som åpner for
sosialt liv, marked for varer som ikke ødelegger naturen, markeder for lån som
ikke forfører til masseproduksjon av uoppfylte løfter. Før dette kan settes på
dagsordenen trengs minst flere år med politisk mobilisering og stadige
forstyrringer av den fremvoksende samfunnsordenen.
Ut av euroen
– ut av EU-systemet
Innføringen av euroen for å fullbyrde det indre marked skapte en
jurisdiksjon i Euroland som lå nær idealet om en markedsøkonomi som gjennom
politikk ble befridd for politikk: en politisk økonomi uten parlament og
regjering, som visst nok består av formelt selvstendige nasjonalstater, men som
for evig har frasagt seg retten til egen valuta og dermed muligheten til å
forbedre sine medborgeres økonomiske situasjon gjennom devaluering. Dermed
eliminerte euroen, helt i det nyliberale programmet ånd, et viktig politisk
handlingsrom og forpliktet de deltakende landenes regjeringer, selv de som var
innrettet på befolkningens sysselsetning, velferd og sosiale trygghet, til bare
å anvende de nyliberale instrumentene for indre devaluering: økt produktivitet
og konkurransekraft gjennom mer fleksible arbeidsmarkeder, lavere lønner,
lengre arbeidstider, høyere andel i arbeid og en velferdsstat innrettet på
vareproduksjonssystem. Han går nøyere inn på virkningene av dette og sier blant
annet at det fører til en situasjon der tiltak som utløser problemer fører til
nye tiltak som betyr mer av det samme. Det fører så til oppløsning av det
nasjonale demokratiet. Han konkluderer så med at EU-systemet er helt uegnet til
å løse de problemene som har oppstått. Eneste farbare vei ut av uføret er å
komme seg ut av EU-systemet og gjenopprette nasjonalstatene, med det økte
handlingsrom for demokratisk påvirkning som ligger i dette.
Noen
konklusjoner
I løpet at essayet sitt søker Streeck, med diagrammer, tall og
argumenter å sannsynliggjøre at det er holdt i hans viktigste påstander. Han
viser at det er en tydelig fare for at demokratiet kan bli redusert til en
kombinasjon av rettsstat og offentlig hjelp og at denne prosessen med avdemokratisering av kapitalismen og
avøkonomisering av demokratiet har gått langt selv i Europa, og nettopp
her.
Hans sier at om vår tid også er en sluttfase for kapitalismen likevel må
forbli et åpent spørsmål. Det avhenger av om kapitalen klarer å kontrollere
befolkningen gjennom en varig periode med kriser og elendighet eller om det kan
oppstå en motstand som kan oppheve hele systemet.
Gjennom kamp mot EU for nasjonal sjølråderett er det kanskje mulig å
vinne tid slik at virkelige omdannende massebevegelser kan vokse frem som kan
sikre en utvikling fra kapitalisme uten demokrati til demokrati uten
kapitalisme.
Og i denne tid er det selvsagt ikke noe uoverkommelig paradoks at
partier som vil ha Norge helt inn i EU, eller som støtter EØS-avtalen, feirer
det kapitalistiske demokratiet i Norge som de nettopp er i ferd med å ofre på
den fristilte kapitalens alter.
Terje Valen, 5. mars 2014.
[i] Wolfgang Streeck er
sosiolog, født i 1946 og direktør for Max-Planck-Instituttet for
samfunnsforskning i Köln fra 1995 der han også er professor ved fakultetet for
vitenskaper om økonomi og samfunn siden 1999. Han var før dette i syv år professor
i sosiologi og industrielle forhold ved University of Wisconsin-Madisjon. I
studietiden var han medlem av Sosialdemokratisk høyskoleforbund og var med å
grunnlegge Sosialistisk kontor i Offenbach am Main. Han tok sin eksamen i
sosiologi i Frankfurt.
[ii] Wolfgang Streeck: Gekaufte
Zeit. Die Krise des demokratischen Kapitalismus, Suhrkamp Verlag, Berlin
2013. Svensk utgave: Köpt tid. Den
demokratiska kapitalismens uppskjutna kris, Bokförlaget Daidalos AB,
Göteborg 2013. Boken er en utvidet utgave av hans Adorno- forelesninger i
Frankfurt i 2012.
[iii] Friedrich August von
Hayeck, 1899-1992, var en fremtredende representant for den såkalte østerrikske
økonomiske skole. Han sto i motsetning til sosialister og kommunister som vil
avskaffe kapitalismen og til økonomen John Maynard Keynes og sosialliberalerne
og sosialdemokratene som vil regulere den. Han mente at den beste måte å
regulere samfunn av folk som ikke kjente hverandre og ikke hadde basis for
konkret solidaritet, var den spontane orden som dannes av et marked som
fungerer friest mulig. Det farligste i politikken er forestillingen om sosial
rettferdighet, som Hayeck mente er en levning fra stammesamfunnet. Prøver en på
å få til sosial rettferdighet i samfunn der folk ikke kjenner hverandre, slik
sosialistene, kommunistene og sosialdemokratene vil, så fører dette til
trelldom. Hayeck ble ansatt ved Universitetet i Chicago i 1950 og ble en
lederskikkelse innen den såkalte chicagoskolen i økonomien, der blant andre
Milton Friedman (Nobels minnepris i økonomi, 1976) var en viktig person. Hayeck
fikk Sveriges Riksbanks økonomipris til minne om Alfred Nobel i 1974, litt før
Friedman.
[iv] Streeck, svensk utgave, side 15-16.