Hva er dialektisk materialisme?
Bertell Ollman om dialektisk
materialisme i boken Dance of the Dialectics
– Steps in Marx’s Method fra 2003.
Hvis du har vansker med å
forstå det Marx skriver så er her et godt forsøk på å introdusere hans
grunnleggende tenkemåte.
Her kommer oversettelse av
kapittel 5 i boken. De engelske utgavene av verkene som det henvises til er
ikke satt inn ennå.
Sette dialektikken ut i livet: Abstraksjonsprosessen i
Marx sin metode.
Problemet: Hvordan kan vi tenke passende om endring og
samvirkning (interaksjon)
Finnes det noen annen del av
Marx sin metode som har fått gjennomgå mer enn hans dialektiske metode? Og jeg
tenker ikke bare på fiender av marxismen og sosialismen, men også på skolerte
personer som er vennlig i forhold til begge. Det er ikke Karl Popper, men Georg
Sorel i sin marxistiske inkarnasjon som betegner
dialektikk som ”kunsten å forene motsigelser ved hjelp av hokus-pokus”,
og den engelske sosialistiske økonomen, Joan Robinson, som protesterer mot at
”Hegels nese” stadig stikker frem mellom henne og Ricardo (Sorel,
1950, side 171; Robinson, 1953, side 23). Men kanskje er den mest klassiske
klagen fremført av den amerikanske filosofen, William James, som sammenligner
det å lese om dialektikk i Hegel – det kunne like gjerne ha vært i Marx – er
som å bli dradd inn i en malstrøm (James, 1978, side 174).
Men andre tenkere har sett på
Marx sin dialektiske metode som et av hans viktigste bidrag til sosialistisk
teori, og Lukács går så langt som til å hevde at den ortodokse marxismen
utelukkende hviler på tilslutning til hans metode (Lukács,
1971, side 1). Selv om Lukács kan overdrive for å
understreke poenget sitt, så overdriver han ikke særlige mye, slik jeg ser det.
Grunnene til slik utbredt uenighet om betydningen og verdien til dialektikk er
mange, men det som utmerker seg er mangelen på oppmerksomhet overfor selve
naturen til det man diskuterer. Så hva handler egentlig dialektikk om? Hvilke
spørsmål tar den opp, og hvorfor er de viktige? Før det er mer klarhet om dette,
om dialektikkens grunnleggende oppgave, vil skrifter om dialektikken bare
fortsette å hope lag på lag med uklarhet oppå hverandre. Så det er her vi må
begynne.
Først av alt, og rensket for
alle kvalifikasjoner av den ene eller andre dialektiker, er endring/forandring
det som dialektikk handler om, all endring, og alt samvirking (interaksjon) og
alle grader av samvirkning. Det betyr ikke at det bare er dialektiske tenkere
som anerkjenner at endring og samvirkning finnes, mens ikke-dialektiske tenkere
ikke gjør det. Å påstå det ville vært idiotisk. Alle erkjenner at alt i verden
endrer seg på en eller annen måte og til en viss grad, og det samme gjelder
samvirkning. Men problemet er hvordan vi kan tenke på en fullgod måte om dette,
hvordan vi kan fange det i tenkningen. Med andre ord hvordan kan vi tenke om
endring og samvirkning slik at vi ikke går glipp av eller fordreier de
virkelige endringene og den virkelige samvirkningen som vi vet er der, i hvert
fall på generelt vis (med alle de implikasjonene dette har for hvordan vi kan
studere dem og kommunisere til andre det vi finner). Dette er nøkkelproblemet
som dialektikken tar opp og dette er det som all dialektikk handler om, og det
er for å hjelpe oss med å løse dette problemet at Marx vender seg mot abstraksjonsprosessen.
II
Løsningen ligger i abstraksjonsprosessen
I sin klareste uttalelse om
emnet, hevder Marx at metoden hans starter fra det ”virkelig konkrete” (verden
slik den fremstår for oss) og fortsetter gjennom ”abstraksjon” (den
intellektuelle aktiviteten å bryte det hele ned til de mentale biter som vi
bruker for å tenke om den) til ”tankekonkreter” (det gjenskapte og nå forståtte
hele som vi har for oss i tanken) (Marx, 1904, side 293-94). Det virkelige
konkrete er ganske enkelt den verden vi lever i, i hele sin kompleksitet.
Tankekonkretet er Marx sin rekonstruksjon av denne verden i teoriene til det
som etter hvert er blitt kalt ”marxisme”. Det er sagt at den beste veien til
forståelse går fra det ene konkrete til det andre gjennom
abstraksjonsprosessen.
På en måte er rollen som Marx
gir til abstraksjonen en enkel erkjennelse av det faktum at all tenkning om
virkeligheten begynner med å bryte den ned til deler som det er mulig å
behandle. Virkeligheten kan være i ett stykke når vi gjennomlever den, men hvis
vi skal tenke om den og kommunisere om den må vi dele den opp. Oppfatningsevnen
vår kan ikke svelge hele verden i en omgang akkurat som magen vår. Derfor
begynner alle, og ikke bare marxistene, oppgaven med å forstå omgivelsene sine
ved å skille ut visse trekk og fokusere på og organisere de på måter som vi
syns passer. ”Abstrakt” komme fra latin ”abstrahere” som betyr ”å trekke fra”. Når vi gjør dette
trekker vi et stykke (ut) fra det hele og ser på det midlertidig som noe for
seg selv.
Vi ”ser” bare noe av det som
ligger foran oss, ”hører” bare en del av lydene i nærheten, ”føler” bare en
liten del av det som kroppen vår er i kontakt med, og slik videre med resten av
sansene våre. Hver gang oppretter vi et fokus og en slags grense blir satt
innen oppfatningene våre som skiller ut det som er relevant fra det som ikke er
det. Det bør være klart at ”Hva så du” (Hva fanget blikket ditt?) er
forskjellig fra ”Hva var det du virkelige så? (Hva var innenfor synsvidde?) På
samme måte så fokuserer vi på bare noen kvaliteter og forhold når vi tenker på
noe. Mye som kunne vært tatt med – og som i virkeligheten kan være med i en
annen persons synspunkt eller tanke, og en gang også inkludert i ditt – blir
utelatt. Den mentale aktiviteten som medvirker til å opprette slike grenser,
enten bevisst eller utbevisst – tankene er vanligvis en blanding av begge – er
abstraksjonsprosessen.
Det å svare på en blanding av
innflytelser som omfatter den materielle verden og våre erfaringer i den likeså
vel som personlige ønsker, gruppeinteresser og andre samfunnsmessige
avgrensninger, er abstraksjonsprosessen som skaper/etablerer det særegne ved de
objektene som vi er i samvirkning med. Ved sette grenser, ved å måle så langt
og ikke lenger, er det dette som gjør noe til en (eller to eller tre) av et slag
og lar oss vite hvor en slags objekt begynner og slutter. Ved å bestemme disse
enhetene bli vi også knyttet til et spesielt sett med forhold mellom dem –
forhold som er gjort mulig og til og med nødvendig gjennom kvalitetene som vi
har inkludert i hver av dem – et register for å klassifisere dem og en måte å
forklare dem på.
Når vi for eksempel lytter
til en konsert så konsentrerer vi oss om et enkelt instrument og et tema som
kommer igjen og så flytter vi oppmerksomheten til noe annet. Hver gang dette
foregår endrer hele musikken seg, nye mønstre trer frem, hver tone får en
forskjellig valør osv. Hvordan vi abstraherer musikk bestemmer i stor grad
hvordan vi forstår den. Det samme gjelder når vi fokuserer på noe i et
skuespill, enten det nå er en person, en kombinasjon av personer eller en del
av scenen. Betydningen av skuespillet og hva mer som trengs for å utforske og teste den betydningen endrer seg, ofte
dramatisk, med hver ny abstraksjon. På denne måten bestemmer også måten vi
abstraherer litteratur på, hvor vi trekker grensene, hvilke verk som vil blir
studert, med hva slags metoder, i forhold til andre objekter, i hvilken
rekkefølge og selv hvem som vil studere hva. Når vi abstraherer litteratur slik
at vi tar med tilhørerne eller leserne leder det for eksempel til litteraturens
sosiologi, mens en abstraksjon av litteraturen som utelukker alt annet enn form
bevirker forskjellige strukturelle tilnærmingsmåter og slik videre.
Ut fra det som er sagt så
langt er det klart at ”abstraksjon” i seg selv er en abstraksjon. Jeg har
abstrahert den fra Marx sin dialektiske metode som i sin tur ble abstrahert fra
hans omfattende teorier, som igjen var abstrahert fra hans liv og arbeid. Den
mentale aktiviteten som vi har samlet og brakt i fokus som ”abstraksjon” blir
oftere assosiert med prosesser som persepsjon, oppfatning, definering,
resonnering og til og med tenkning. Derfor er det ikke overraskende hvis
abstraksjonsprosessen slår mange både som fremmed og velkjent på samme tid.
Hver av disse mer kjente prosessene opererer delvis ved å skille ut og
fokusere, og legge vekt på bare noen sider av den virkeligheten som folk kommer
i kontakt med. Å abstrahere ”abstraksjon” på den måten jeg har gjort her er
verken enkelt eller innlysende, og derfor har få mennesker gjort det. Følgelig
er det sånn at selv om alle abstraherer er bare noen få klar over abstrahering
i seg selv. Denne filosofiske fattigdom blir styrket av at folk flest er late abstraherere, vi aksepterer mentale enheter, som vi tenker
med, enkelt og ukritisk som del av vår kulturelle arv.
Det blir enda mer komplisert
å begripe ”abstraksjon” på grunn av det faktum at Marx bruker ordet i fire
forskjellige, nært beslektete betydninger. For det første, og det er det
viktigste, viser det til den mentale aktiviteten å dele opp verden i mentale
deler som vi bruker til å tenke om den og det er den prosessen vi har
beskrevet. For det andre viser det til resultatet av denne prosessen, de
aktuelle delene som vi har porsjonert ut virkeligheten i. Det betyr at for
Marx, som Hegel før ham, fungerer ”abstraksjon” både som substantiv og verb.
Substantivet viser til det som er kommet frem gjennom verbet. (Det vil si at
når vi abstraherer (verbet), så kommer vi frem til en abstraksjon
(substantivet). Oversetters merknad.) I denne betydningen kan vi si at alle
abstraherer (verb) og alle tenker med abstraksjoner (substantiv). Men Marx
bruker også ”abstraksjon” i en tredje betydning der det viser til en
underavdeling av særlig dårlige mentale konstruksjoner/forestillinger (constructs). Enten de nå er for smale, fokuserer for
ensidig på fremtredelsesformer, eller er dårlig satt sammen, tillater ikke
disse konstruksjoner et fullgodt grep på det de omhandler.
I denne tredje betydningen er
abstraksjoner den grunnleggende enheten i ideologier, det uunngåelige idéresultatet av å leve og arbeide i et fremmedgjort
samfunn. ”Frihet” for eksempel, sier Marx, er en slik abstraksjon når vi tar vekk
det virkelige individet fra ”eksistensvilkårene som individene lever under”.
(Marx, 1973, side 164) Hvis vi utelater de omstendighetene som gjør frihet
mulig (eller umulig) – inkludert de virkelige alternativene som finnes, pengens
rolle, den samfunnsmessige stillingen til den personen som velger osv. – fra
betydningen av ”frihet”, kan det bare forvrenge og forfalske til og med den
delen av virkeligheten som det tar på seg å formidle. Mye av Marx sin kritikk
av ideologi tar i bruk denne betydningen av ”abstraksjon”.
Endelig så bruker Marx termen
”abstraksjon” på en fjerde litt forskjellig måte som dreier seg om en særskilt
organisering av elementer i den virkelige verden – som har med kapitalens
funksjonering å gjøre – som danner de objektive underlagene for mesteparten av
de ideologiske abstraksjonene som er nevnt ovenfor. Abstraksjoner i denne
fjerde betydningen eksisterer i verden og ikke i tanken, slik de andre tre
betydningene gjør. I disse abstraksjonene trer visse romlige og tidsmessige
grenser og forbindelser frem, akkurat som andre er utydelige og til og med
usynlige, slik at de får det som i praksis er uskillelig til å se ut som det
eksisterer adskilt. Det er på denne måten at det er sannsynlig at varer, verdi,
penger, kapital osv. blir misforstått i utgangspunktet. Marx kaller disse
objektive resultatene av kapitalens funksjonsmåte for ”virkelige abstraksjoner”
og det er hovedsakelig ”virkelige abstraksjoner” som påvirker folk som har
kontakt med dem, som Marx tenker på når han sier at ”folk blir styrt av
abstraksjoner” i det kapitalistiske samfunnet. (Marx, 1973, side 164) Men slike
bemerkninger må ikke hindre oss fra å forstå at Marx også abstraherer i den
første betydningen som er nevnt ovenfor, og som alle andre også tenker i
abstraksjoner i sin andre betydning, og at den spesielle måten som han bruker
begge abstraksjonene bidrar mye til å gi marxismen sin særegne karakter.
Til tross for flere direkte
merknader om hvor sentral abstraksjonen er i Marx sine arbeider har
abstraksjonsprosessen fått relativt liten oppmerksomhet i litteraturen om
marxismen. Seriøse arbeider om Marx sin dialektiske metode kan vanligvis
kjennes igjen på grunnlag av om kategorier som hører til dialektikkens
ordtilfang blir behandlet som sentrale. For Lukács
var det begrepet ”totalitet” som spilte denne rollen (Lukács,
1971); for Mao var det ”motsigelsen” (Mao, 1968); for Raya
Duayevskaya var det ”negasjonens negasjon” (Dunayevskaya, 1982); for Scott Meikle
var det ”vesen” (Meikle, 1985); for Ollman i Alienation (Fremmedgjøring)
var det ”indre forhold” og så videre. Selv når abstraksjon blir diskutert – og
ikke noe seriøst arbeid ser helt bort fra det – legger en hovedsakelig vekt på
hva i verden eller kapitalismen som er ansvarlig for de særegne abstraksjonene
som blir gjort og ikke på abstraksjonsprosessen i seg selv og på nøyaktig hva
Marx gjør og hvordan han gjør det. [i]
Følgelig forblir implikasjonene av Marx sin abstraherende praksis for
marxismens teorier ganske tåket og de som ønsker å utvikle disse teoriene og
revidere dem der det er nødvendig får liten hjelp når de strever med å
abstrahere på Marx sin måte. I det som følger er det nettopp
abstraksjonsprosessen, hvordan den fungerer og særlig hvordan Marx bruker den,
som er hovedemnet for vår diskusjon om dialektikk.
Hvordan Marx sine abstraksjoner skiller seg fra
hverandre
Hva er det så som utmerker
Marx sine abstraksjoner? Til å begynne med bør det være klart at hans
abstraksjoner ikke fjerner seg helt fra abstraksjonene til andre tenkere både da
og nå og heller ikke kan gjøre det. Der må være mye overlapping. Ellers ville
han ha konstruert det som filosofene kaller at ”privat språk” og enhver
kommunikasjon mellom ham og resten av oss ville være umulig. Jeg håper å
behandle spørsmål om hvor nær Marx kom til å gå i denne fallgruven og hva vi
kan gjøre for å reparere noe av den skaden som allerede har skjedd, i et
kommende arbeid. For det andre er det slik at når jeg fremstiller Marx sin
abstraksjonsprosess som en i hovedsak bevisst og fornuftig virksomhet, så mener
jeg ikke å benekte i hvilken enorm grad det som er resultatet, reflekterer
verden på en nøyaktig måte. Men de reelle grunnlag for Marx sin tenkning er
tilstrekkelig (men ikke på noen fullt ut) forstått til at vi kan ta det for
gitt, mens vi konsentrerer oss om abstraksjonsprosessen i seg selv.[ii]
Mens vi har disse to
kvalifikasjonene i tankene kan vi nå si at det som er mest særegent ved Marx
sine abstraksjoner, sett som en gruppe, er at de fokuserer på og inkorporerer
både endring og samvirkning (eller system) i de spesielle formene som disse
finner sted i den kapitalistiske epoken. Det er viktig å understreke helt fra
begynnelsen at Marx i hovedsak var opptatt av kapitalismen. Han søkte å oppdage
hva den er og hvordan den fungerer så vel som hvordan den oppsto og hvor den
tenderer. Vi vil kalle de organiske og historiske prosessene her som den
kapitalistiske produksjonsmåtens doble bevegelse. Hver bevegelse påvirker den
andre og hvordan vi griper hver av dem påvirker forståelsen av begge. Men
hvordan studerer vi et systems historie, eller den systemiske funksjonen til
prosesser i utvikling hvor de viktigste bestemmelsene for endringen ligger i
systemet selv? For Marx var det første og viktigste skrittet å inkorporere den
generelle formen for det han var på jakt etter, nemlig – endring og
samvirkning, i alle de abstraksjonene som han skapte som del av sin forskning.
Derfor er Marx sin forståelse av kapitalismen ikke avgrenset til teorier om
marxismen, som har med deler av det kapitalistiske systemet å gjøre, men en
stor del av det finner vi innen selve abstraksjonene som disse teoriene er
konstruert med.
Marx begynte med den
historiske bevegelsen og at han var opptatt av endring og utvikling er udiskutabelt.
Men det som er mindre kjent, mest fordi det ikke er så klart, er hvordan han
tenkte om endring, hvordan han abstraherte den og hvordan han integrerte disse
abstraksjonene i sine studier av en verden i endring. Det underliggende
problemet er gammelt som filosofien selv. Den gamle hellenske filosofen, Heraklit, gir oss dens klassiske uttrykk når han sier at en
person ikke kan gå ned i den samme elven to ganger. Det har rent nok vann
mellom de to gangene til å si at når vi går ned i elven andre gang, så er det
ikke den samme elven som vi gikk ned i første gang. Likevel forteller sunn
fornuft oss at det er den samme elven og vår måte å gi navn på reflekterer
dette synet. Elven heter fremdeles ”Hudson” eller ”Rhinen” eller ”Ganges”. Heraklit var selvfølgelig ikke interessert i elver, men i
endring. Poenget hans er at endring foregår over alt og hele tiden. Men
vanligvis mangler flyten, den konstante endring i bevegelse vekk fra noe.
Vanligvis kan vi trygt la være å ta med i betraktningen endring når den skjer
svært sakte eller i liten skala. På den andre siden kan slik endring – fordi
den foregår utenfor vår oppmerksomhet – av og til forskrekke oss og få
alvorlige følger for livet vårt.
Selv i dag er det få som er i
stand til å tenke på endringer de vet om hender, på måter som ikke fordreier –
vanligvis ved å undervurdere – det som virkelig foregår. Hvis vi ser på titlene
til mange vitenskapelige sosiologiske arbeider ser det ut som en bruker mye
energi på å studere en eller annen form for endring. Men hva er det som
egentlig blir tatt for ”endring” i mesteparten av disse verkene? Det er ikke
den pågående utviklingen og endringen som foregår i det som studeres, det som
er den samfunnsmessige parallell til det rennende vannet i Heraklits
elv. Det er heller nesten alltid en sammenligning mellom to eller flere skilte
stadier i utviklingen av objektet eller gruppen som en studerer. Sosiologen,
James Coleman, som forsvarer denne måten å gjøre det
på innrømmer, ”Begrepet endring i vitenskapen er ganske spesielt, for det
følger ikke direkte fra våre sanseinntrykk… Det er basert på en sammenligning,
eller forskjell mellom to sanseinntrykk og samtidig en sammenligning mellom
tidspunktene da disse sanseinntrykkene fant sted.” Hvorfor det? Fordi, ifølge Coleman, ”begrepet endring må, som alle begreper, selv
reflektere en tilstand som et objekt er i på et gitt tidspunkt” (Coleman, 1968, side 429). Følgelig blir en studie om
endringer i den amerikanske velgermassens politiske tenkning, for eksempel,
omsatt til en oversikt over hvordan folk stemte (eller svarte i
spørreundersøkelser) i 1956, 1960, 1964 osv., og forskjellene funnet når en
sammenligner disse statiske momenter er det som blir kalt ”endring”. Det er
ikke ganske enkelt slik, som vil være legitimt, at det ene, nemlig forskjellen
mellom momentene blir tatt som en indikasjon eller et bevis på det andre,
nemlig prosessen; nei, et er heller slik at det står for prosessen selv.
I motsetning til denne
fremgangsmåten setter Marx i gang med å abstrahere saker, med hans ord, ”slik
de virkelig er og skjer,” og gjør hva som skjer del i det de er. Slik er ikke kapital (eller arbeid, penger
osv.) bare hvordan kapital fremtrer og fungerer, men også hvordan den utvikler
seg; eller sagt på en annen måte, hvordan den utvikler seg, dens virkelige
historie, er også del i det den er. Det er også ut fra denne forståelsen at
Marx kunne benekte at natur og historie ”er to forskjellige ting” (Marx og
Engels, 1964, side 57). Ut fra synspunktet som for tiden dominerer
samfunnsvitenskapene er det slik at ting eksisterer og endrer seg. De to er logisk adskilt. Historie er noe som hender
med ting; det er ikke en del av deres natur. Derfor får vi vansker med å
undersøke endring i saker der denne har blitt fjernet fra begynnelsen av. Mens
Marx, som han forteller oss, abstraherer ”hver historisk form som i flytende
bevegelser, og derfor tar med i regningen dens forgjengelige natur like mye som
dens nåværende eksistens” (forfatterens utheving) (Marx, 1958, side 20).
Men for Marx refererer
historie ikke bare til tiden som har gått, men også til fremtiden. Slik at hva
som helst som blir til noe – enten vi vet hva det vil bli eller ikke – er på
noen viktige måter del av det som det er, sammen med det som det en gang var.
For eksempel er kapital, for Marx, ikke bare de materielle produksjonsmidlene
som er brukt for å produsere rikdom, slik det blir abstrahert i arbeidene til
de fleste økonomer. Det er heller slik at det inkluderer de tidlige trinn i
utviklingen av disse særegne produksjonsmidlene, eller ”primitiv akkumulasjon”,
altså nettopp det som gjorde det mulig for det å produsere den slags rikdom det
gjør akkurat på den måten det gjør dette (altså at det tillater rikdom å ta
verdiform, noe som blir produsert ikke fordi det er nyttig, men for å byttes).
Videre, som en del av det som det blir, inkorporerer kapitalakkumulasjon av
kapital som nå foregår sammen med dens tendens til konsentrasjon og
sentralisering, og hvordan denne tendensen virker både på utviklingen av
verdensmarkedet og en eventuell overgang til sosialisme. Ifølge Marx er derfor
tendensen til å øke merverdi og med det produksjon og
derfor å skape et verdensmarked ”direkte gitt i kapitalkonseptet selv” (Marx,
1973, 408).
Når Marx betrakter fortiden
og den sannsynlige fremtiden som integrert i det som noe er, så avholder det
ham likevel ikke fra å abstrahere ut en del eller et øyeblikk som en
enkeltstående prosess fra å behandle det som relativt selvstendig. Fordi han er
klar over at de enhetene som han har delt virkeligheten opp i er resultater av
hans abstraksjoner, er Marx i stand til å omabstrahere denne virkeligheten,
slik at han bringer det området som han har satt i fokus inn i linje med
kravene fra den studien han holder på med. Men når han gjør det understreker
han ofte dens karakter som en tidsbestemt stabil del av en større prosess som
pågår ved å vise til det som et ”moment”. Slik snakker han om varen som et
”moment i byttet,” penger (i sitt aspekt som kapital) som et ”moment” i
produksjonsprosessen og sirkulasjon generelt som et ”moment i
produksjonssystemet (Marx, 1973, side 145 og 217). Marx praksis når han gir
ting navn her reflekterer den epistemologiske prioriteten han gir til det
stabile element, slik at stabilitet – alle steder der det finnes – ses på som midlertidig
og/eller bare tilsynelatende, eller som han sier i et tilfelle, som en
”paralysering” av endringen (Marx, 1971, side 212). Når han bruker stabilitet
for å kvalifisere endring istedenfor motsatt, så verken kunne eller ville Marx
– i motsetning til moderne samfunnsvitere – studere hvorfor ting endrer seg
(med den implikasjonen at endring er noe ytre i forhold det som de er, noe som
skjer med dem). Gitt at endring alltid er en del av det som tingene er, så
kunne hans forskningsproblem bare være hvordan,
når og til hva de endrer seg og
hvorfor det av og til ser ut som om de ikke gjør det (ideologi).
Før vi konkluderer vår
diskusjon om hvilken plass endring har i Marx sine abstraksjoner er det verd å
merke seg at det å tenke i prosesser ikke er helt fremmed for vanlig dagligdags
logikk. Det kommer frem i slike abstraksjoner som spisende, gående, kjempende
osv., alle steder der det vi i grammatikken kaller gerundium av verbet blir
brukt. På samme måte har vi ord som beskriver hendelser, slik som ”krig” og
”slå” antyder, i hvert fall i noen grad, at det dreier seg om prosesser som er
blitt abstrahert. På den annen side er det også mulig å tenke på krig og slå
som en status eller en tilstand, mer likt et foto enn en film, eller hvis en
tenker på film, mer likt en enkelt scene som blir vis om og om igjen og som
alvorlig undervurderer den endringen som finner sted. Og uheldigvis er det
samme tilfelle med de fleste verb som betegner handling. De blir til handlings”ting”. I disse tilfellene blir ikke de virkelige
prosessene, som finner sted, reflektert – og i hvert fall ikke i noen fullgod
grad – i tenkningen vår om dem. Det er mitt inntrykk at når man ikke er oppsatt
på å få endringene i fokus, slik Marx er, så er det helst dette som skjer.
Tidligere sa vi at det som
utmerker Marx sine abstraksjoner er at de ikke bare inneholder endring eller
historie, men også noen del av det systemet som de finner sted i. Siden endring
i noe bare finner sted i og gjennom kompleks interaksjon mellom tett forbundne
elementer, så krever det at vi behandler endring som noe indre i det som alt
er, at vi behandler den interaksjonen som det skjer gjennom, på samme måte. Med
en statisk oppfatning av noe er det lett å innbille seg at det også er adskilt,
logisk uavhengig av og lett å skille fra det vilkåret rundt. De kommer ikke i
direkte kontakt med hva det er. Hvis vi ser på den samme tingen som en prosess
så blir det nødvendig å utvide grensene for hva det er slik de inkluderer minst
noen deler av vilkårene rundt som går inn i denne prosessen. For å sammenfatte
så kan vi si at når det dreier seg om abstraksjoner så drar den med seg felles
avhengighet. I stedet for en enkel rekke av hendelser som er isolert fra den
sammenhengen de står i, en slags note for note utvikling, så blir Marx sine
abstraksjoner faser i et interaktivt system i utvikling.
Slik er kapitalen, som vi
undersøkte tidligere som prosess, også et komplekst forhold som omfatter
interaksjon mellom de materielle produksjonsmidlene, kapitalister, arbeidere,
verdi, vare, penger og mer – og alt dette over tid. Marx sier ”kapitalens
begrep inneholder kapitalisten”; han viser til arbeidere som ”variabel kapital”
og sier at kapital er ”ingen ting uten lønnsarbeid, verdi, penger, pris, osv.”
(Marx, 1958, side 512; Marx, 1958, side 209; Marx, 1904, side 292). Andre
steder understreker han til ”prosess”karakteren til
disse aspektene av kapitalen ved å vise til dem som ”verdi i prosess” og
”penger i prosess (Marx, 1971, side 137). Hvis kapital, som alle andre viktige
abstraksjoner hos Marx, er både en prosess og et forhold, så vil det å se på
dem fra den ene eller andre siden bare være en måte for å understreke enten
dens historiske eller dens systemiske karakter ut fra en spesiell hensikt.
Både når det gjelder
abstraksjonen av kapital som prosess og som forhold, kan Marx bare fokusere på
en del av det som kapital inneholder. Mens den delen av en prosess som er
isolert ut fra et tidsperspektiv vanligvis blir vist til som et ”moment”, så
blir den delen av et forhold som er isolert ut fra et stedsperspektiv vanligvis
vist til som en ”form” eller ”bestemmelse”. Med ”form” bringer Marx vanligvis i
fokus fremtredelsen og/eller funksjonen til ethvert forhold, det som vi kjenner
det igjen ved, og som oftest er det dets form som er ansvarlig for den
betegnelsen som vi kjenner det ved og bruker til å kommunisere om det. Altså
verdi (et forhold) i sin byttbare form blir kalt ”penger”; mens det i den
formen som det har når det fremmer produksjon av mer verdi blir kalt ”kapital”;
og så videre. ”Bestemmelse”, på den andre siden, gjør Marx i stand til å
fokusere på endringskarakterer til en hvilken som helst del i forholdet, på det
som best får frem dens innbyrdes avhengighet og endringskarakter i et
interaktivt system. Gjennom analyse viser det seg at momenter, former og
bestemmelser viser seg å være forhold. Slik at Marx, etter å ha vist til vare
som et moment i rikdommen, øyeblikkelig begynner å plukke det fra hverandre som
forhold (Marx, 1973, side 218). Andre steder viser Marx til renter, profitt, og
leie som former som gjennom analyse mister sin ”tilsynelatende uavhengighet” og
blir forstått som forhold (Marx, 1971, side 429).
Hvor har vi kommer frem nå?
Marx sine abstraksjoner er ikke ting, men prosesser. Disse prosessene er også
nødvendigvis systemiske forhold der de viktigste prosessene som Marx tar opp er
implisert. Følgelig tjener hver prosess som et aspekt, eller underordnet del av
andre prosesser som blir begrepet som klynger av forhold, akkurat som de gjør i
det. På denne måten bringer Marx sammen det vi har kalt den dobbelte bevegelsen
i den kapitalistiske produksjonsmåten (dens historie og dens organiske
bevegelse) sammen i de samme abstraksjonene og forener i tekningen sin det som
er forent i virkeligheten. Og når han trenger å fokusere bare på en del av
dette komplekset, så gjøre han det som et moment, en form eller en bestemmelse.
Marx sine abstraksjoner synes
å være svært forskjellige, spesielt når det gjelder behandlingen av endring og
interaksjon, fra de som flest folk bruker når de tenker om samfunnet. Men hvis
Marx sine abstraksjoner stikker seg ut så mye som våre bevis tyder på, så er det
ikke nok å vise dem frem. Vi trenger også å vite hva som gir Marx det
filosofiske løyvet til å abstrahere slik han gjør. Hvorfra kommer denne
tilsynelatende lettheten som han lager og endrer abstraksjoner med? Og hva er
forholdet mellom han abstraksjoner og hverdagsbevisstheten? Det er fordi de
fleste lesere ikke forstår hvordan Marx i all verden kan abstrahere slik at han
gjør at de bevisene på hans praksis. Derfor skal vil ta en kort tur gjennom
hans filosofiske forutsetninger før vi gjør en mer detaljert analyse av Marx
sin abstraksjonsprosess.
IV
Filosofien som omhandler indre forhold
Ifølge Marx ”Ser ikke økonomene på kapital som
et forhold. De kan ikke gjøre det uten at de på samme tid forstår at den er
historisk forgjengelig, dvs. en relativ – ikke en
absolutt – produksjonsform” (Marx, 1971, side 274). Dette er ikke en kommentar
om innholdet i kapital, men hva det er, hva slags
ting det er, altså et forhold. For å begripe kapital, som Marx gjør, for å se
kjernen som et komplekst forhold som har indre bånd mellom de materielle
produksjonsmidlene og de som eier dem, de som arbeider med dem, deres spesielle
produkt, verdi og de vilkårene som det å eie og det å arbeide foregår under, er
å kjenne kapitalen som en historisk hending, som noe som har oppstått som et
resultat av spesielle vilkår i livet til virkelige mennesker og som vil
forsvinne når disse vilkårene forsvinner. Når de ser slike forbindelser som noe
ytre i forhold til det som kapital virkelig er – slik de ser det, er det bare
de materielle produksjonsmidlene eller penger brukt til å kjøpe disse – faller
økonomene ned på å behandle kapital som en ahistorisk variabel. Uten å si det
rett ut og selvfølgelig uten å forsvare denne posisjonen på en direkte måte, blir
kapital noe som alltid har vært og som alltid vil være.
Det synet som flest mennesker
har, vitenskapsfolk og andre, ifølge det jeg har kalt sunn fornuft, sier at der
er ting og der er forhold og ikke noen av dem kan bli integrert i den andre.
Denne posisjonen blir oppsummert av biskop Butler som G. E. Moore tar som et
motto ”Alt er det som det er, og ikke noe annet”, sett i sammenheng med det
Hume hevder ”Alle hendelser synes helt løse og adskilte” (Moore, 1903,
tittelsiden; Hume, 1955, side 85). Ifølge dette synet kan vi påstå at kapital
har forhold til arbeid, verdi osv., og det kan til og med hende at det å gjøre
rede for slike forhold spiller en viktig rolle i å forklare hva kapital er; men
kapital er en ting og kapitalens forhold noe helt annet. Marx, på den annen
side, som følge Hegel spor i denne saken, forkaster dette synet som en logisk
spagat. For ham er kapital selv, slik vi har sett, et forhold der båndene som
de materielle produksjonsmidlene har til arbeid, verdi, vare osv., er lagt inn
i det som kapital er. (Marx og Engels, 1950, side 488). I tillegg strekker
disse forholdene seg bakover og fremover i tid, slik at kapitalens
eksistensvilkår, slik de har utviklet seg gjennom årene og dens potensial for
fremtidig utvikling også blir sett som deler av det som den er.
Ifølge vår sunne fornuft kan
hvert element som er knyttet til kapital endre seg uten at kapitalen selv
endrer seg. I stedet for å selge arbeidskraften sin til kapitalistene slik det
foregår under kapitalismen kunne arbeidere for eksempel bli slaver, eller
livegne, eller eiere av egne produksjonsmidler, og samme hva som skjedde ville
arbeidsinstrumentene deres være kapital. Båndet mellom arbeiderne og
produksjonsmidlene er her tilfeldig, et sjansespill, og derfor noe ytre i
forhold til hva hver av disse er. Marx sitt syn er at en endring av denne art
vil endre selve kapitalens karakter, når det gjelder dens fremtredelse og/eller
funksjon samme hvor utbredt. Båndet er et nødvendig og vesentlig bånd; det er
et indre forhold. Derfor er det slik at når dets særegne forhold til arbeiderne
har endret seg, så har produksjonsmidlene blitt noe annet, og noe som vi best
kan fatte gjennom et annet begrep enn ”kapital”. Hvert element som kommer inn i
Marx sin analyse av kapitalismen er et forhold av denne art. Det er dette
synspunktet som ligger under og hjelper med å forklare han
abstraksjonsvirksomhet og de særegne abstraksjonene som er et resultat av
denne, sammen med alle teoriene som han bygger på dem.
Det ser ut som problemet som
ikke-marxister har med å forstå Marx ligger mye dypere enn vi vanligvis tror.
Det er ikke bare at de ikke begriper hva Marx sier om kapital (eller arbeid,
verdi, stat osv.) fordi han uttrykker seg uklart eller forvirrende, eller at
bevisene for det han hevder er svake eller lite utviklet. Det er heller slik at
den grunnleggende formen, forholdet, som Marx tenker i om alle de viktigste
elementene som kommer inn i analysene hans, ikke er til stede, og at dets
tankeinnhold derfor blir feil representert, av og til bare litt (men vanligvis
mye mer). Som et forsøk på å reflektere forholdene i det kapitalistiske
samfunnet ved å innlemme dem i sine kjerneabstraksjoner, lider marxismen samme
fordreide skjebne som disse forholdene selv.
I idéhistorien er synet vi har
utviklet kjent som de indre forholds filosofi. Marx direkte filosofiske
innflytelse når det gjelder dette kommer fra Leibniz,
Spinoza og Hegel, særlig Hegel. Det alle hadde felles
var troen på at forhold som kommer sammen for å danne et hele blir uttrykt i
det som en tar for deres deler. Hver del blir sett på som om den inkorporer i
det som den er alle dens forhold med andre deler opp til og medregnet alt som
kommer inn i helheten. Det er klart at hver av disse tenkerne hadde sine
særegne syn på hva delene er. Men den logiske formen som de konstruerte
forholdet mellom delene og det hele på er den samme.
Noen som har skrevet om Marx
har hevdet at han mener en avgrenset form for indre forhold som bare gjelder
for samfunnet og ikke for naturen (Rader, 1979, kapittel 2). Men virkeligheten
tillater ikke slike absolutte skiller. Folk har kropper like så vel som tanker
og sosiale roller. Fremmedgjøring, for eksempel, virker inn på alle tre og i
sin fremmedgjorte form er hver indre forbundet med de andre. På samme måte har
kapital, varer, penger og produktivkrefter materielle så vel som
samfunnsmessige aspekter. Å mene at filosofien om indre forhold ikke
respekterer de vanlige grensene mellom natur og samfunn betyr ikke at Marx, når
det gjelder visse hensikter, ikke kan abstrahere enheter som faller helt eller
delvis på den ene eller andre siden av dette skillet. Når han snakker om ”ting”
er, slik det oftere er tilfelle, om ”samfunnsmessige forhold”, et det dette som
finner sted, men hver gang er det som har blitt tilsidesatt for en stund i et
indre forhold til de som har blitt satt i fokus. Følgelig, er det ikke
sannsynlig at han undervurderer eller avviser innflytelsen av enten naturlige
eller samfunnsmessige fenomener på hverandre, slik mange som opererer med ytre
forhold gjør.
Hva slags stilling har slike
oppfatninger som ”årsak” og ”å bestemme” i de indre forholds filosofi? Hvis vi
tar den gjensidige interaksjon som Marx antar finnes mellom alt i
virkeligheten, nå og for alltid, kan der ikke finnes noe årsak som logisk sett
kommer før og uavhengig av det som den er sagt å forårsake, og ingen
bestemmende faktor som ikke selv er påvirket av det som den skal bestemme. Kort
sagt er det slik at den sunne fornufts oppfatning av ”årsak” og ”å bestemme”
som er dannet ut fra en slik logisk uavhengighet og absolutt prioritet, passer
ikke og kan ikke passe. I stedet for dette finner vi ofte påstander som de
følgende: tilbøyeligheten til å bytte er ”årsaken eller den gjensidige effekt”
av arbeidsdelingen; rente og leie ”bestemmer” markedsprisene og blir bestemt av
disse (Marx 1959b, side 134: Marx, 1904, side 274ff). En god del av forskningen
til Marx er rettet mot å lokalisere og kartlegge det som har størst eller en
spesiell påvirkning på andre deler av det kapitalistiske systemet, men dette gjøres
alltid på bakgrunn av en gjensidig påvirkning. (En annen tilleggsforståelse av
”årsak” og ”å bestemme” vil bli presentert seinere.)
Hvis vi vender tilbake til
abstraksjonsprosessen så er det de indre forholds filosofi som gir Marx både
rett og anledning til å abstrahere så fritt som han gjør for å bestemme hvor
langt inn i sine indre forhold hver særegen del vil rekke. Mens det gjør ham
oppmerksom på behovet for å abstrahere – siden grenser aldri er gitt og når de
er opprettet er de aldri absolutte – så tillater de og oppmuntrer
omabstraksjon, gjør flere forskjellige abstraksjoner mulig og hjelper til med å
utvikle hans mentale evner og hans smidighet når det gjelder å abstrahere. Hvis
”et forhold” som Marx fremholder, ”kan oppnå konkretisering og bli
individualisert bare ved hjelp av abstraksjon”, da er det å lære å abstrahere
første skritt i å lære å tenke (Marx, 1973, side 142).
Å operere med de ytre forholds
filosofi gir ikke andre forlatelse fra behovet for å abstrahere. De enhetene
som man tenker i og med er likevel abstraksjoner og produkter av
abstraksjonsprosessen slik den fremtrer gjennom sosialisering og særlig gjennom
språklæring. Men under denne ytre forholds filosofi tar man avgrensninger og
virkelighetens natur som gitt i seg selv, som om de har samme ontologiske
stilling som de kvalitetene en oppfatter. Den rollen som abstraksjonsprosessen
spiller er verken kjent eller verdsatt. Følgelig er der ikke noen oppmerksomhet
på at man kan, og ofte burde, omabstrahere og evnen og smidigheten for å gjøre
dette blir aldri krevd. De omabstraheringene som nødvendigvis foregår, som en
del av det å lære nye språk, finner sted i mørke, vanligvis ubevisst, og helt
klart usystematisk og med liten forståelse både for antagelsene eller
resultatene (implications). Marx, på den annen side,
er helt klar over at han abstraherer og over antagelsene og resultatene både
for sin egen tenkning og andres – derfor finner vi også ofte at han setter
ideologi lik med utilstrekkelige abstraksjoner blant de som han kritiserer.
For å forbygge mulige
misforståelser kan det være nyttig å slå fast at de indre forholds filosofi
ikke er et forsøk på å tingliggjøre ”det som ligger mellom”. Det er ganske
enkelt at de særegne måtene som ting er bundet sammen på blir vesentlige
attributter (egenskaper) for det de er. De indre forholds filosofi betyr heller
ikke – som noen av kritikerne har beskyldt den for – at undersøking av et hvert
problem kan foregå for alltid (å si at grenser er kunstige er ikke å benekter at de eksisterer og praktisk talt så er det ikke
nødvendig å forstå alt for forstå noe); er det at grenser som er satt er
tilfeldige (det som har innflytelse på Marx sine og alle andre sine
abstraksjoner er et annet spørsmål); eller at vi ikke kan merke eller arbeide
med noen av de viktige virkelige forskjellene som vi finner i virkelighet
(tvert imot, slike forskjeller har en svært stor innflytelse på de
abstraksjonene vi lager); eller endelig, at ordene som er assosiert med den
indre filosofiens forhold – særlig ”totalitet”, ”forhold”, og ”identitet” –
ikke også kan bli brukt i andre betydninger for å vise til verden som blir til
etter at abstraksjonsprosessen er utført.
I de indre forholds filosofi
er ”totalitet” (”helhet”) en logisk konstruksjon som viser til måten det hele
er til stede gjennom de indre forholdene i hver av sine deler. Totalitet
(helhet) i denne betydning, er alltid der og adjektiver som ”mer” eller
”mindre” passer ikke. Men Marx sitt arbeid inneholder også konstruerte eller
frembrytende helheter som er av historisk natur, og vi må være svært
oppmerksomme så vi ikke blander disse to. I det siste tilfellet er en totalitet
eller helhet eller et system bygget opp gradvis etter som dets elementer trer
frem, henger sammen og utvikler seg over tid. ”De omstendighetene som finnes
når forhold opptrer for første gang”, sier Marx, ”viser oss ikke på noen måte
det forholdet verken i sin renhet eller i sin totalitet, (Marx, 1971, side
205). Her også, og ulikt de logiske totalitetene, kan
vi si at noen systemer er mer eller mindre komplette enn andre, eller enn seg
selv på et tidligere trinn. Det er ikke noe i filosofien om indre forhold som
blander seg inn i erkjennelsen av slike totaliteter.
Alt som trengs er at hvert trinn av dens fremvekst kan sees som mikrokosmos av
forhold som utgjør helheten, inkludert dens virkelige historie og potensial for
videre utvikling.
Fordelene med å bruke en
hvilken som helt del i et forhold som utgangspunkt for å rekonstruere
sammenhengen i helheten, å behandle det som en logisk helhet, vil selvfølgelig
øke ettersom dens samfunnsmessige rolle vokser og dens bånd med andre deler
blir mer komplekse, med andre ord ettersom den blir mer av en fremvoksende
totalitet. Man skulle ikke vente at varen, for eksempel, kunne tjene som et
særlig passende utgangspunkt for å rekonstruere slavesamfunnet eller
føydalismen, den finnes her, men bare i utkantene (i den grad der er noe
lønnsarbeid, og/eller mellom forskjellige samfunn), men den gir det ideelle
utgangspunkt for å rekonstruere det kapitalistiske systemet det den spiller en
sentral rolle (Marx, 1971, side 102-3).
Et nokså likt problem
eksisterer når det gjelder begrepet ”forhold”. Det er kanskje ikke noe ord som
forekommer oftere i Marx sine skrifter enn ”Verhältnis” (”forhold”). Folk som
ikke har lest Marx sine verker på tysk har gått glipp av den helt avgjørende
rollen som ”Verhältnis”
spilte i Marx sin tenkning på grunn av oversettelser som setter ”vilkår”,
”system” og ”struktur” i stedet for ”forhold”. ”Verhältnis” blir vanligvis brukt
av Marx i den betydningen som det har fått i de indre forholds filosofi, der
deler slik som kapital, arbeid, osv. blir sagt å være forhold som har i seg
selv de samme interaksjonene (samvirkningene) som de
hører til. Men Marx bruker også ”Verhältnis” som et synonym for ”Beziehung”
(”forbindelse”) som en måte å referere til bånd mellom deler som for øyeblikket
blir sett som adskilte. Brukt i denne betydningen kan to deler være i et mer
eller mindre tett forhold, ha forskjellige forhold til forskjellige tider og få
forvrengt eller til og med brutt båndene seg imellom. Alt dette er selvfølgelig
viktige distinksjoner og det er klart at ingen av dem er fremmed i Marx sine
skrifter. Likevel er det slik at hvis delene selv er forhold, i betydningen
indre forhold, som har samme logiske karakter uansett hvilke endringer de
gjennomgår, så kan vi se at slike distinksjoner ikke kan bli gjort. Og denne
troen ligger under mye av den kritikken som blir rettet mot de indre forholds
filosofi.
Men de to forskjellige
betydninger av ”forhold” som vi finner i Marx sine skrifter gjenspeiler to
forskjellige måter som han forstår på. Den første springer ut av hans filosofi
om indre forhold og brukes på hvordan han ser på alt. Den andre er av en praktisk empirisk karakter
og blir brukt på det som virkelig finnes mellom to eller flere elementer (hver
av dem er også forhold i den første betydningen) og som for øyeblikket blir
sett på som adskilte. Måten som Marx skiller ut delene, som blir sett på som
logisk indre i forhold til hverandre, er selvfølgelig resultat av
abstraksjonsprosessen. Når de en gang er abstrahert kan alle slags forhold
mellom disse delen blir notert og det blir de også når de er relevant. De indre
forholds filosofi nekter å ta grensene som organiserer vår verden som gitte og
naturlige og tillater en abstraksjonsvirksomhet som åpner for en større
variasjon i andreordens forhold enn det som finnes når vi bare bruker den sunne
fornuft.
Oversatt av Terje Valen,
15.11.2015.
Hvis du vil lese mer om sentrale
punkter i Marx sin utvikling av dialektikken finner du et under overskrifte Filosofi
i følgende tekst:
http://www.tvalen.no/onewebmedia/hjemmeside/Okonomi,%20filosofi,%20ideologi,%20antropologi%20og%20okologi.htm
[i] Mulige unntak fra denne relative neglisjeringen av abstraksjon når det gjelder diskusjoner om Marx sin metode inkluderer E.V. Ilyenkov (1982) som legger vekt på forholdet mellom abstrakt og konkret i Kapitalen; Alfred Sohn-Rethel (1978) som viser hvordan varebyttet produserer visse ideologiske abstraksjone; Derek Sayers (1987) som legger vekt på rollen til abstraksjonsprosessen i produksjonen av ideologi; Leszek Novak (1980) som presenterer en ny-weberiansk rekonstruksjon av noen aspekter ved denne prosessen; Roy Bhakar (1993) som behandler det meste at det som fremtrer som abstraksjon under begrepet konseptualisering; og Paul Sweezy (1956) (som fremdeles er den beste introduksjonen til vårt emne) som legger vekt på abstraksjonens rolle i å isolere det vesentlige i alle problemer. Innsiktsfulle, men begrensete behandlinger av abstraksjon kan vi og finne hos Andrew Sayers (1981), John Allen (1983) og Jan Horvath og Kenneth Gibson (1984). En tidlig fremstilling av abstraksjon, som Marx selv hadde anledning til å lese og beundre, finner vi i arbeidet til Joseph Dietzgen (1928). Dietzgens bidrag til vårt emne er kort beskrevet i kapittel 3 i denne boken.
[ii] Den kritiske realismens skole, som blir assosiert med Roy Bhaskar, gjorde den nøyaktig motsatte antakelse, særlig i sine tidlige publikasjoner. Se for eksempel Bhaskars A Realist Theory of Science (1957). I et senere verk som Dialectic: the Pulse of Freedom (1993) har Bhaskar gitt abstraksjonsprosessen en mye høyere profil i systemet sitt. For min kritiske gjennomgang av denne spesielle versjonen av dialektisk tenkning, se kapittel 10 i denne boken.