Boikott nasjonale prøver

 

            Viktige deler av regjeringen i Norge har en overordnet målsetting, overgang til nyliberalisme og New Public Management i hele offentlig sektor.

            Strategien har to viktige momenter. Den ene er statlig sulteforing av kommunene slik at de offentlige tilbudene blir så dårlige at kravet om konkurranse og privatisering skal presse seg frem. Victor Norman la i sin utredning ”Mot bedre vitende”, NOU 1991: 28 grunnlaget for denne politikken og Høyre går i dag i spiss for å gjennomføre den.

            Den andre er oppretting av mest mulig bedriftslike forhold for alle offentlige tjenester. Et helt sentralt punkt under denne strategien er å få i gang konkurranse på alle områder.

            Hvis vi ser på dette i forhold til utdanningspolitikken så har det skjedd to viktige saker under statsråd Clemet. På grunn av kommunalpolitikken til partiet hennes har kommunene blitt tvunget til å legge ned skoler og å skjære ned antall timer til undervisning. Dette er et viktig slag mot kvalitet i skolen.

            Den andre viktig saken er vedtaket om nasjonale prøver og deres reelle offentliggjøring. Arbeidet med denne saken ble drevet frem med uforsvarlig tempo av Clemet og kuppet igjennom i Stortinget våren 2003. Det viktigste med prøvene er inn konkurransetenkningen i skolen. For å klare dette omdanner en også alle læreplaner ved å redusere skolens målsetninger og gå over fra å måle kunnskaper til å måle grunnleggende ferdigheter og kompetanser.

            Stortingsmelding 30 (2003-2004), om utviklingen av utdanningen i Norge, går inn for at vanlige eksamener mer og mer skal erstattes av slike nasjonale, normerte prøver (siste avsnitt i kapittel 4.5.2 Vurderinger og tiltak) basert på kompetansemål. En ny runde i den pedagogiske utarmingen av skolen er allerede på trappene i skyggen av dagens nasjonale prøver.

            Samtidig med dette blir det gjort stadig lettere å sette opp private skoler. Når nok av disse først er på plass (og det offentlig betaler 85 % av kostnadene ved det) vil trykket for en mer fullstendig privatisering øke enda mer.

            Hvis det gjaldt å bedre undervisningen måtte en ha holdt seg langt unna disse prøvene og de ligatabellene som følger av det. Alle pedagoger som kjenner litt til sin historie vet at dette har vært prøvd i noen hundre år og at det ikke fungerer. Alle som har fulgt med utviklingen på dette området siden slutten av 1980-tallet vet at der det innføres oppstår det større problemer med utestegning etter samfunnsklasse, farge og kjønn og med omfattende fusk og fanteri (som i Texas og andre steder).

            Og de som begynte først med disse systemene, som New Zealand, har måttet gå til kraftige retretter. I England er en nå også i ferd med å ta vekk disse prøvene i 4. klasse (25 % tok dem ikke i fjor), og diskusjonen går stadig mer høylydt når det gjelder hele systemet.

            Hvis vi vil gjøre de unge en tjeneste, så skal vi derfor støtte dem i deres boikott av disse skadelige prøvene. Det er de som har omsorg for skolen. Clemet er mest opptatt av sitt partis nyliberale program.

 

Terje Valen, varamedlem til bystyret for RV.