Enrique
Dussel[i]
er relativt ukjent i det radikale
miljøet i Noreg og den anglo-saksiske verda. Dei tre siste
Marx-biografane frå denne verda, Jonathan Sperber[ii],
Sven-Eric Liedman[iii]
og Gareth Stedman Jones[iv],
kjenner ikkje til Dussel. Dette til tross for at han er ein levande legende i
Latin-Amerika, som ein av grunnleggarane av frigjeringsteologien og ein viktig
person i kampen mot imperialismen, og den som har levert verdas mest inngåande
analyse av heile tekstmengda som høyrer til Marx Kapitalen[v].
Det vil seie at han, ut frå originaltekstane, har gjennomgått i detalj og
analysert alle dei fire utkasta til Kapitalen
som Marx skreiv.
Dussel
sitt prosjekt er å finne ut kva Marx eigentleg skreiv og meinte for å sjå om
dei grunnleggande resultata av arbeida hans og tenkemåten kan vere til hjelp i
frigjeringskampen i Latin-Amerika. Ved lesing av Dussel sine bøker blir vi tatt
med på ei fascinerande reise gjennom Marx sitt arbeid med å skape nye
kategoriar som gjer det mogleg å forstå korleis kapitalismen fungerer. Han finn
at Marx’ verk har svært mykje å gi i arbeidet for menneska si frigjering frå
utbytting og undertrykking, og ikkje berre for folk i dei kapitalistiske
kjernelanda, men også for perifere kapitalistiske land. Det handlar til dømes
om dei mekanismane som gjer at verdiar blir overført frå dei perifere,
avhengige landa til dei sentrale leiande landa. Dette er noko som vil bestemme
hovudliner for korleis folk i det perifere landa kan organisere seg på best vis
for å frigjere seg frå den tilstanden av underutvikla økonomi som dei blir
haldne i.
Eg skal
her berre sjå på eit av dei teoretiske punkta han framhevar. Han seier at Marx
påviser at det er produksjonen av meirverdi som skil kapitalismen frå andre
økonomiske system. For å forstå og forklare dette var Marx nøydd til å studere
og utvikle ei rad med nye kategoriar og omgrep, som ikkje fans før. Dette finn
vi første bind av Kapitalen, før vi
kjem til kapittelet om korleis kapitalen blir skapt ut av varesirkulasjonen.
Då Marx
hadde funne ut korleis dei grunnleggande kategoriane i kapitalen fungerte, gav
han seg i veg med å utforske korleis desse kategoriane både bestemde og utvikla
seg på overflata av systemet, korleis dei viste seg som overflatefenomen, til
dømes korleis meirverdien trer fram som profitt. Og målet var å beskrive dette
i detalj heilt fram til eit verk om verdshandelen. Marx blei berre ferdig med
første del av arbeidet sitt, men det finnast mykje i dei kladdane han skreiv
for å fullføre arbeidet, som gjer det mogleg for oss å forske vidare ut frå
Marx sine grunnleggande oppdagingar.
Det
Dussel legg vekt på, er at det er arbeidaren som utvekslar seg med naturen
rundt gjennom produksjonen som skapar alle verdiar og at det gjeld for alle
samfunnsformer. Mennesket må utveksle seg med naturen rundt for å kunne leve og
produksjonen er den særeigne menneskelege utvekslingsmåten som skil oss frå
andre levande vesen.
Det
spesielle med kapitalismen er at dei menneska som produserer er heilt skilde
frå produksjonsinstrumenta sine og frå livsmidla sine. I tida før den moderne
industrikapitalismen kunne oppstå måtte det derfor skapast vilkår for dette.
Nokre av vilkåra var utviklinga av vitskapen, andre var utviklinga av
verdshandelen og røvinga av rikdom frå alle stader i verda der dei kunne finne
slikt. Eit anna naudsynt vilkår var at dei som arbeidde med jorda og med
handverk der dei eigde sine eigne arbeidsinstrument, måtte frårøvast desse. Det
skjedde gjennom det Marx kalla den opphavlege akkumulasjonen. Gjennom denne
blei mange menneske «sett fri» frå sine eigne produksjonsinstrument (jorda og
verktøya) og frå livsmidla sine. Dei blei til hordar av fattige som måtte
tigge, stele, be om stønad osb. for å halde seg i live.
Då
fabrikkindustrien oppstod kunne desse menneska selje arbeidsevna eller
arbeidskrafta si til kapitalens representantar, kapitalistane, for visse
tidsrom. Poenget til Dussel er at Marx framhevar at arbeidarane ikkje er
kapital, dei kjem inn i kapitalen sin heilskaplege sirkulasjon utanfrå. Dei
blir heller ikkje kapital i produksjonsprosessen. Det er arbeidskrafta deira
som er kapital når han fungerer som verdiskapande og meirverdiskapande. Marx
kallar han då for variabel kapital, fordi han har den spesielle evna at han kan
skape større verdi enn han har sjølv. Dette er arbeidskrafta sin bruksverdi for
kapitalen.
Det som
skjer er altså at kapitalisten (som opptrer som kapitalens representant,
kapitalens levande ytringsform som er innforliva med kapitalen) kjøper
arbeidskrafta for pengar, dvs. lønna, som representerer ein verdi som må til
for at arbeidaren (og arbeidarane som samfunnsklasse) kan kjøpe dei livsmidla
han/ho/dei må ha for å leve,. Men det produktet som arbeidaren skapar i
utvekslinga si med naturen rundt (råvarer t.d.) blir seld til ein pris som
representerer ein høgare verdi enn verdien av det arbeidaren får i lønn.
Det
første poenget til Dussel altså er at arbeidarane ikkje sjølv er kapital, men
noko ytre i høve til kapitalen, som blir innlemma i kapitalen for eit avgrensa
tidsrom på ein spesiell måte (ved at dei sel arbeidskrafta si), men ikkje blir
fullstendig underlagt kapitalen. Dette gjer det også mogleg for arbeidarane å
sjå på kapitalen og kapitalismen utanfrå og det gjer det mogleg for arbeidarane
å avsløre det som kapitalismen verkeleg er, nemleg tjuveri av framand
arbeidskraft. Det tyder at dei som meiner at arbeidarklassen er heilt integrert
i kapitalismen og ikkje kan sleppe ut av grepet hans fordi det ikkje er mogleg
å avsløre dette forholdet tar feil. Dette gald til dømes den retninga som ble
kalla frankfurtarane. Ut frå ei oppfatning om at arbeidarklassen var heilt
integrert i kapitalen blei dei svært pessimistiske i høve til om det var mogleg
for denne klassen å avsløre og gjere opprør mot denne samfunnsforma. Denne ikkje-marxistiske
haldninga har hatt stor innflyting på korleis mange marxistar i den vestlege
verda har oppfatta marxismen.
Det andre
poenget til Dussel er at kapitalismen, med si skaping av meirverdi, er basert
på tjuveri. Kapitalismen er altså basert på eit pågåande brotsverk mot alle som
jobbar og strevar for å skape det vi alle lever av, og som ei følgje av det er systemet
djupt umoralsk, dvs. brottsleg eller kriminelt.
Det tyder
også at Dussel meiner at Marx ser på heile den politiske og juridiske og
moralske overbygnaden som støttar opp om kapitalismen som kriminell i
utgangspunktet, sjølv om han formelt sett trer fram som rettferdig – eit sal av
arbeidskraft er formelt sett eit
rettferdig bytte der den som sel får ein verdi (løn) som gjer at livet kan
haldast oppe, og den som kjøper får vara arbeidskraft som han kan bruke til å
skape verdi og meirverdi.
Eg
tenkjer at ein slik oppfatning gjer det mogleg å forklare den fortvilinga og
det raseriet som gjer at folk vil kvitte seg med leiinga i USA. Men fordi dei
ikkje har avslørt utspringet til den urettvisa dei er utsett for, så støttar
dei opp om folk som politisk trer fram i ein form som skapar ein illusjon av at
dei vil fjerne, eller i alle fall minske urettferda. I USA var det slik Obama
vart vald (Change – endring). No er han avslørt som ein illusjon saman med den
han vil ha som sin etterfølgjar (Clinton). Den illusjonen vender folk seg vekk
frå, derfor vel dei ein annan illusjon, ein annan form for lovnad om change.
Dei vil nok hauste sine bitre røynsler og med Trump ved det politiske roret. Å
tru at ein storkapitalist av hans type skal kunne leie ei rørsle som kan fjerne
meirverdisystemet er i USA, er vel å håpe litt mykje! Men skal vi følgje
Dussel sitt resonnement så kan
arbeidarklassen (saman med andre som lid
under kapitalismen sin umoral) gjennom sine eigne røynsler oppdage at kapitalen
må opphevast og ikkje berre ha nye frontfigurar som let som dei vil endre ting,
men som korkje vil eller kan det. Det kan ta si tid, men det er heilt mogleg.
Før
arbeidarklassen og mange andre ser den grunnleggande urettferda som heile
resten av det urettferdige systemet kvilar på, og ser at vilkåret for
grunnleggjande endring er å fjerne systemet der produksjon av bruksverdiar
byggjer på kjøp og sal av arbeidskraft, delvis tingliggjering av menneska og
den brotslege utvinninga av meirverdi,
så vil vi nok måtte gå gjennom store ulukker og mykje tårer, for å sitere fritt
frå ein norsk songar. Men det kan og gjere det mogleg med song og lått når tida
er inne.
Innsikta
til Dussel gjer det og mogleg å skape breie alliansar for å oppheve
kapitalismen, eller pengestyret om du vil. Ein viktig alliansepartnar kan vere
dei religiøse som vil sette kampen mot mammon for frigjering av individ og
samfunn høgare enn å administrere den pågåande kapitalistiske kriminaliteten.
Dette er Dussel sine tankar om frigjeringsteologi som eg kan seie meir om ein
annan gong.
Terje
Valen, 11. november 2016.
[i] Sjå https://en.wikipedia.org/wiki/Enrique_Dussel og https://es.wikipedia.org/wiki/Enrique_Dussel og Dussels heimeside http://enriquedussel.com/index.html
[ii] For ei vurdering av hans verk sjå
http://www.tvalen.no/onewebmedia/hjemmeside/Sperber%20om%20Marx.htm
[v] Dussel har skrive tre bøker
som omhandlar dette. Den første er La Producción teóretica de Marx. Un comentario a los Grundrisse, (Marx’ teoretiske produksjon.
Ein kommentar til Grundrisse.) 1985, omsett til fransk La production théorique de
Marx. Un commentaire des Grundrisse, 2009. Den andre er Hacia un Marx desconocido. Un commentario de los manuscritos del 61-63, (Mot ein ukjend Marx. Ein kommentar til manuskripta frå
1961-63.) 1988. Den er omsett til engelsk Towards an Unknown
Marx. A commentary on the Manuscripts of 1861-63, 2001. Den siste boka er El ultimo Marx y
la liberación latinoamericana. Un commentario a la tercera y la cuarta
redacción de « El Capital », (Den siste Marx og frigjeringa av Latin-Amerika.
Ein kommentar til det tredje
og fjerde utkastet til « Kapitalen ».) 1990. Den siste er ikkje
omsett.